نشست علمی باستان شناسی در دانشگاه کاشان برگزار شد

۲۴ آذر ۱۳۹۵ | ۱۱:۵۳ کد : ۴۸۲۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۱۰۶
نشست علمی باستان شناسی در دنشگاه کاشان برگزار شد


گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان به مناسبت هفته پژوهش نشست علمی با حضور دکتر ابوالفضل عالی کاوشگر مردان نمکی از سازمان میراث فرهنگی زنجان با عنوان، "کاوش های باستانشناسی در معدن نمک چهرآباد" و پخش فیلم مستند مردان نمکی برگزار نمود.

دکتر عالی در این نشست گزارشی درباره پیشینه کشف مردان نمک و کاوش های علمی که از سال1372 تا کنون در معدن نمک چهرآباد انجام شده، ارائه داد و گفت: معدن کاران در معدن نمک چهرآباد در حدود 70 کیلومتری شرق زنجان برای اولین بار در سال 1372 با لودر جسد یک مومیایی طبیعی را کشف کردندکه باعنوان "مرد نمکی" معروف شد.

 

وی با بیان اینکه معدن کاران در معدن نمک چهرآباد در حدود 70 کیلومتری شرق زنجان برای اولین بار در سال 1372 با لودر جسد یک مومیایی طبیعی را کشف کردندکه باعنوان "مرد نمکی" معروف شد افزود: سپس با آغاز کاوش های باستان شناسی در طی چندین فصل در معدن بقایای مومیایی های طبیعی 5شخص دیگر نیز بدست آمد .گاهنگاری محوطه مربوطه نشان دهنده لایه ها و آثاری از دوره آهن III، دوره هخامنشی، ساسانی و قاجار است.

  

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر بقایای انسانی، این معدن با توجه به بافت نمکی مرکز مهمی برای حفظ بقایای ارگانیک مانند بقایای انواع چوب، بقایای گیاهی، حیوانی و انواع پارچه است که به ندرت در محوطه های باستانی دیگر بدست می آید همچنین ابزار معدن کاری بدست امده که می تواند برای شناخت و باز سازی تکنیک های معدن کاری باستانی بسیار مهم باشد.

 

وی افزود: کاوش های معدن چهرآباد را می توان یکی از بهترین نمونه ها در همکاری رشته باستان شناسی با علوم میان رشته ای مانند: فیزیک، گیاه باستان شناسی، انگل شناسی باستانی، مطالعات انسان شناسی جسمانی، استخوان شناسی و دیگر علوم دانست که امروزه نقش بسیار مهمی در مطالعات باستان شناسی دارد.

پس از پایان سخنرانی فیلم مردان نمکی درباره مطالعات انجام شده بروی مومیایی های طبیعی بدست آمده از معدن چهرآباد پخش گردید.

 

نظر شما :