40 درصد دانشجویان تحت پوشش بهزیستی نابینا هستند

۲۴ آذر ۱۳۹۵ | ۱۱:۵۵ کد : ۴۸۲۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۹۲۵
40 درصد دانشجویان تحت پوشش بهزیستی نابینا هستند

 

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: 40 درصد دانشجویان تحت پوشش بهزیستی، نابینا هستند

 

دکتر حسین نحوی نژاد، در همایش ملی جامعه بینا، شهروند نابینا در تالار آزادی دانشگاه کاشان اظهار داشت: 700 هزار فرد نابینا و کم بینا در کشور وجود دارد که 125 هزار نفر از آنها زیر پوشش بهزیستی کشور هستند و خدمات می گیرند.

 

وی مشکل اشتغال را از مهمترین مشکل نابینایان کشور دانست و افزود: برای رفع این مشکل امکان زمینه اشتغالزایی برای معلولین  از طریق ایجاد صندوق فرصت های شغلی دیده شده است تا از محل تجمیع صرفه جویی ارزی و یارانه ها بتوان به این قشر خدماتی ارائه داد.

 

وی، با تاکید بر اینکه درصد زیادی از افراد نابینا و کم بینا دارای تحصیلات بالا و از فرهیختگان و ظرفیت های خوبی هستند افزود:ارتقای سطح زندگی با ارائه خدمات آموزشی، بهبود راه های دسترسی برای این قشر از افراد جامعه ضروری است.

 

وی با اشاره به اینکه حدود 80 درصد از بیماری های کم بینایی و نابینایی در کشور قابل درمان و پیشگیری است خاطر نشان کرد: حدود 40 میلیون نابینای مطلق در جهان وجود دارد که برخی از طریق بیماری ها و بی توجهی نابینا شده اند.

 

وی فشارخون، دیابت و بی توجهی در رانندگی را از جمله دلایل بروز نابینایی در افراد دانست و افزود: در برنامه ششم توسعه مشاوره های ژنتیک خانواده در نظر گرفته شده است تا از بروز معلولیت های مختلف جلوگیری شود.

 

دکتر حسین نحوی نژاد تعداد  معلولان در کشور را حدود یک و نیم میلیون نفر بیان کرد و افزود: برای خدمت رسانی به همین تعداد نیز با مشکل مواجه و نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی و دولت هستیم.

 

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ارائه لایحه اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولین را به مجلس مورد تاکید قرار داد و گفت: درصورت تصویب این لایحه بسیاری از مشکلات معلولین حل می شود.

 

وی فرهنگ استفاده از فناوری و تجهیزات هم چنین بهره گیری از کتابخانه های گویا را لازم دانست و افزود: در کشور باید کتابخانه های گویا راه اندازی و امکان استفاده معلولان از سایت ها ایجاد شود.

 

دکتر نحوی نژاد عصای سفید را نشانه نابینایی دانست و افزود: شهرداری ها باید در جهت بهبود شرایط نابینایان بهبودسازی کنند اما متاسفانه این امکان در اکثر شهرهای کشور وجود ندارد.

 

فرماندار کاشان  نیز در این همایش با بیان اینکه  معلولیت  محدودیت نیست گفت: باید از بروز معلولیت ها با توجه به پیشرفت علم پیشگیری شود.

 

حمید رضا مومنیان اظهار داشت: مسئولان نیز باید همت داشته باشند که نقش معلولان در قالب برنامه های دولت پیگیری شود و در شهر کاشان برای بهبود شرایط حضور معلولان در جامعه در ابعاد مختلف برنامه های خوبی اجرا شده است.

 

وی طرح مناسب سازی معابر برای معلولان توسط شهرداری را از جمله برنامه ها بیان کرد و افزود:نهادهای علمی و دیگر مسئولان شهر نیز باید برای رفع مشکلات معلولان در جامعه و شهر همت گمارند.

 

در پایان رییس سازمان بهزیستی کشور لوح  تقدیری را به دکتر عباس زراعت رییس دانشگاه کاشان به پاس خدمات وی در برگزاری دو سال پیاپی همایش ملی جامعه بینا، شهروند نابینا اهدا کرد.

نظر شما :