مصاحبه معاون فرهنگی دانشگاه کاشان در آستانه 16 آذر و روز دانشجو

۱۳ آذر ۱۳۹۵ | ۱۱:۵۱ کد : ۴۸۰۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۹۳
آذر نماد مبارزات دانشجویی با استکبار و استبداد است


معاون فرهنگی دانشگاه کاشان به مناسبت 16 آذر و روز دانشجو گفت: 16 آذر نماد مبارزات دانشجویی با استکبار و استبداد است.

دکتر حسین ستاربا بیان آنکه دانشگاه پیشگامی و  جدیت خود را در استکبار  خارجی و مبارزه با استبداد داخلی  نشان داده؛ یادآورشد که  این اهداف هنوز سرلوحه دانشگاهیان است.

وی با  نقد فضای ناسالم گفتگو و آزاداندیشی در جامعه افزود: متاسفانه در دهه اخیر به واسطه برخی کژ اندیشی ها و برخوردهای ناصواب با منتقدان، این فضای ناسالم اجتماعی  به دانشگاهها نیز سرایت نموده در حالی که باید دانشگاه هدایتگر فضای علمی جامعه باشد نه تاثیر پذیر  از آن.

وی با اشاره به تعلق خاطر دانشجویان به نظام و ملت و دین خود خاطر نشان کرد:  باید از انتقادات و نکته سنجی های دانشگاهیان استقبال نمود و با ایجاد فضای نقد و  گفتگو زمینه رسیدن به اهداف بلند رهبری نظام یعنی کرسیهای آزاد اندیشی را برآورد.
 

وی نتیجه کم تحمل بودن عوامل پنهان و پیدا به فضای سیاسی را کم حوصلگی و عدم استقبال از فعالیتهای سیاسی در دانشگاهها بیان کرد و افزود: ادامه این روند در دانشگاهها برای انقلاب و نظام مضر است.

معاون فرهنگی دانشگاه کاشان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که "خدا لعنت کند آن دست هایی را که تلاش کرده اند و می کنند که قشر جوان ودانشگاه مارا غیر سیاسی کنند کشوری که جوانانش سیاسی نباشند،... مگرچنین کشوری می تواند بردوش مردم حکومت وحرکت ومبارزه وجهاد کند؟" تاکید کرد: با بی تفاوت کردن دانشگاهها و آرام کردن آن به بهانه های مختلف نه تنها آرامش در جامعه ایجاد نخواهد شد بلکه باید منتظر طوفانهای بعد از آن در ابعاد اجتماعی و سیاسی باشیم.

دکتر ستار خاطر نشان کرد: بنابراین وظیفه مسئولان است که با پذیرفتن فضای آزاداندیشی و بالا بردن ظرفیت خود به جوانان میدان دهند؛ همانگونه که نهادهای نظارتی بیرون از دانشگاه نیز باید شرایط و مقتضیات یک جامعه علمی را بپذیرند.

دبیر هیات نظارت  دانشگاه کاشان ، با عنوان کردن نقش دانشجویان و اساتید در شکل گیری؛ پیروزی و تداوم انقلاب افزود: امروز نیز دانشجویان نقطه امید مقام معظم رهبری و مایه تداوم ارمانهای علمی معظم له و مجاهدان خاموش عرصه علم و ایمانند.

دکتر ستار تصریح کرد: دانشجویان بودند که در زمستان سرد استبداد که همه مدعیان مبارزه به پستوهای خود پناه بردند در برابر فرستاده آمریکا فریاد خون سر دادند و طلسم وحشت را شکستند؛ و سفارت آمریکا را تصرف وهیمنه شکست ناپذیری آمریکا را زیر سوال بردند و بعدها در جنگ با تقدیم شهدای فراوان همچنان به عهد خود به انقلاب وفادار ماندند..

وی با بیان این که بی مهری ها به دانشجویان و دانشگاهیان روح و روان جامعه علمی را می آزارد و دانشجویان به خوبی سخنان درست و نادرست و درشت و سخت در باب دانشگاه را رصد و در خصوص آن واکنش نشان میدهند افزود: دانشگاه بزرگترین نهادی است که قادر به شناسایی مشکلات جامعه و یافتن راهکارهای علمی برای آن است و دنیای مدرن گواهی میدهد بهترین راه توسعه همین مسیر است و بزرگان جامعه چون مقام معظم رهبری هم با تعابیر متفاوتی این تکلیف بزرگ را بر عهده مراکز دانشگاهی گذاشته اند، لذا باید مردم و مسئولان به دانشگاه اعتماد نموده  تا با همراهی و همدلی بتوان مسیر تعالی جامعه که نهایت منجر به عزت نظام و زندگی سعادتمند مردم شریف ایران اسلامی میشود را پیمود..

دکتر ستار به تلاش دانشگاه کاشان در مسیر ایجاد فضای نشاط سیاسی اشاره نمود و بیان کرد: یکی از اهداف این دانشگاه در دوره اخیر افزایش تشکلهای دانشجویی است؛ که  تلاش شد تا با افزایش این تشکلها فضای رقابت ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه امسال هم مجوز تشکیل جمعیت دانشجویان عدالتخواه (آرمان) به عنوان پنجمین تشکل سیاسی دانشگاه کاشان در آستانه 16 آذر توسط هیات نظارت صادر شد خاطر نشان کرد: این در حالی است که دو سال پیش هم انجمن اسلامی پس از چند سال توقف فعالیتهای خود را در دانشگاه کاشان از سر گرفت.

معاون فرهنگی دانشگاه کاشان تاکید کرد: در این راستا باید توجه داشت که توسعه تشکلها و ایجاد فضای رقابت در میان آنها باعث میشود دانشجویان با آداب نقد و نقادی و در محیط دانشگاه آشنا شوند و خطا و آزمون آن را در محیط دانشگاهی تجربه کنند تا هزینه ای برای جامعه نداشته باشد و با پختگی وارد عرصه اجتماعی گردند.

وی به رشد 50 درصدی فعالیتهای سیاسی در دانشگاه کاشان در سال اخیر اشاره کرد و گفت:  نزدیک به صد فعالیت توسط تشکلهای سیاسی دانشجویان از قبیل برگزاری جلسات و انتشار نشریات و...ثبت شده است که نشانگر اهتمام دانشجویان به مسائل سیاسی و اجتماعی است.

دبیر هیات نظارت دانشگاه کاشان در ادامه به بیان گوشه هایی از برنامه های دانشگاه کاشان به مناسبت 16 آذر اشاره کرد و ضمن تاکید بر دانشجویی بودن این برنامه ها و پرهیز از دولتی شدن گفت: جلسه پرسش و پاسخ  دکتر احسان قاضی زاده دبیر فراکسیون حقوق بشر مجلس توسط جامعه اسلامی با عنوان بررسی جریان دانشجویی پس از انقلاب (14 آذر)؛انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو  با سخنرانی خانم دکتر فاطمه صادقی (15 آذر) و تریبون آزاد با عنوان دانشجو وعدالتخواهی توسط جامعه اسلامی دانشجویان (16 آذر) از جمله این برنامه هاست.

دکتر ستار خاطر نشان کرد: دیدار با خانواده شهدای دانشجو و حضور رییس و مدیران دانشگاه در میان دانشجویان و برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی  و نیز تقدیر از دانشجویان نمونه علمی و فرهنگی از دیگر برنامه های دانشگاه کاشان به همین مناسبت است.
 

( ۲ )

نظر شما :