دومین همایش اسانس ایران در دانشگاه کاشان برگزار می شود

۱۳ آذر ۱۳۹۵ | ۱۱:۵۱ کد : ۴۸۰۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۲۴
دومین همایش اسانس ایران در دانشگاه کاشان برگزار می شود

رییس پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان از برگزاری دومین همایش اسانس ایران در این دانشگاه خبر داد.

دکتر حسینعلی  رفیعی پور در جلسه برنامه ریزی این همایش که با حضورکارشناسان، صنعتگران و صاحبان صنایع اسانس و گلاب در دانشگاه کاشان برگزار شد، به برگزاری نخستین همایش اسانس ایران در اردیبهشت سال جاری اشاره کرد و گفت: همایش اسانس ایران با هدف برقراری ارتباطات علمی و پژوهشی با مراکز ملی در زمینه‌های مختلف گیاهان اسانس‌دار و برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری موثر از ظرفیت‌ها، تجربیات و پژوهش‌های ملی، تبیین، ترویج‌، نهادینه سازی و اصلاح نگرش جامعه نسبت به گیاهان اسانس‌دار برگزار می شود.

 رئیس دانشگاه کاشان هم در این نشست توضیحاتی در خصوص اهمیت دانشگاه و فعالیت های آن برای اعتلاء و پیشرفت منطقه بیان کرد و گفت: دانشگاه در هر منطقه ای محور توسعه به شمار می آید و نبایستی از توانمندی های موجود در دانشگاه ها غافل شد.

دکتر عباس زراعت با بیان اینکه دومین همایش اسانس در سال 96 به صورت یک روزه و بر اساس برنامه ریزی های مربوط توسط کارگروه های اجرایی و علمی برگزار خواهد شد ، بر تعیین محورهای همایش در راستای حل معضلات و مشکلات صنایع و فعالان حوزه اسانس و عرقیات گیاهی تأکید کرد.

 

مسئول واحد تحقیق و توسعه خوشه گلاب، عرقیات و اسانس هم به بیان مشکلات اساسی شناسایی شده در زمینه اسانس و گلاب منطقه اشاره کرد و گفت: تولید پایین گل محمدی در منطقه، قیمت متغیر و به نسبت بالای گل محمدی، هدر رفتن اسانس گل از مرحله برداشت تا ذخیره گلاب استحصالی از جمله مشکلات این صنعت است.

مهندس زهرا صاحب نظر اظهار داشت: چالش های صادارت محصول، عدم تطابق استانداردهای سازمان غذا و دارو با محصولات کارخانه ها، مشکلات محیط زیستی ناشی از پساب کارخانه های مربوط، فراوری اسانس و عرقیات و ارائه محصولات جدید به بازار، محصولات تقلبی و افزایش بهره وری تکنولوژی از دیگر مشکلات است که از آن ها می توان برای تعریف محورهای همایش بهره جست.

در ادامه مدیر عامل شرکت ایران گلاب به عنوان بزرگ ترین صادرکننده گلاب ایران، با توجه به تجربه های ارزشمند خویش در بازارهای داخلی و خارجی، به برخی موارد مهم از مجموعه قوانین دست و پاگیر برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان، برخی مسائل سیاسی اثرگذار در بازار خارجی، عدم دسترسی به ماده خام اولیه با کیفیت و قیمت مناسب و قابل رقابت اشاره نمود.

 

 مجید راهب تاکید کرد: آموزش و تربیت صحیح افراد فعال در این صنایع بایستی از دانشگاه شروع شود.

مدیرعامل شرکت داروسازی باریج اسانس، خانم مهندس لاله حجازی نیز در این نشست بر احصاء و تقسیم بندی مشکلات بیان شده و سپردن مسئولیت پیگیری هر موضوع برعهده فرد یا سازمان خاص تأکید کرد.
نماینده گلاب گیران صنعتی نیز عمده مشکلات را از نوع اداری و اینکه برخورد جدی با متخلفان صورت نمی پذیرد بیان کرد و گفت: برای حل این مشکل به کارشناسان حقوقی و رسمی دادگستری در زمینه گلاب، عرقیات و اسانس نیاز است.

آقای صباغیان همچنین به مشکلات قانون گذاری در زمینه محیط زیست و هم رده بودن صنعت تولید گلاب با کارخانه های تولید سیمان و لنت ترمز، به لحاظ آلاینده بودن محیط زیست اشاره کرد.

رئیس اتحادیه گلاب و عرقیات گیاهی کاشان هم از شکل گیری سه واحد، تحقیق و توسعه با همراهی خوشه گلاب، عرقیات و اسانس، ایجاد انبار گیاهان دارویی و شناسنامه دار کردن کارگاه های تولید عرقیات گیاهی اشاره نمود.

سیدرضا نوابی  افزود: در حال حاضر حدود یک هزار و 470 کارگاه مرتبط در منطقه شناسایی شده است که تنها 430 واحد دارای مجوز کسب می باشند.

عامل توسعه خوشه گلاب، عرقیات و اسانس کاشان نیز، مشکلات صنایع وابسته را در دو حوزه اجرایی و علمی بیان کرد و گفت: راه اندازی اتحادیه گلاب و عرقیات گیاهی کاشان و واحد تحقیق و توسعه  به عنوان دو حرکت اساسی و اعتلابخش در این زمینه لازم است.

محسن حلاجی اظهار امیدواری کرد: که شکل گیری کانون گل محمدی و گیاهان معطر نیزبه عنوان کانونی با فعالیت ملی،  بتواند در توسعه و پیشرفت اقتصادی صنایع وابسته نقش مهمی را ایفا نماید.

 

نظر شما :