بازدید رییس و اعضای هیات رئیسه دانشگاه کاشان از محوطه باستانی جوشقان و استرک

۰۲ آذر ۱۳۹۵ | ۱۳:۵۶ کد : ۴۷۸۴ اخبار دانشگاه دستاورد و افتخارات دانشگاه
تعداد بازدید:۱۷۳۰
بازید رییس و اعضای هیات رئیسه دانشگاه کاشان از محوطه باستانی جوشقان و استرک

رییس دانشگاه و اعضای هیات رئیسه دانشگاه کاشان در روز سه شنبه بیست و پنجم آبان ماه از محوطه باستانی جوشقان و استرک بازدید کردند.

 عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه این محوطه باستانی حد فاصل بین دو روستای جوشقان و استرک واقع شده است گفت: با توجه به شناسایی های سال قبل میراث فرهنگی شهرستان کاشان و انجام تخریب های گسترده و حفاری های غیرمجاز آسیب های زیادی به این محوطه وارد شده بود که بر این اساس انجام یک برنامه گمانه زنی باستان شناسی با هدف  شناسایی بهتر این محوطه،ساماندهی وضعیت آن و انجام اقدامات و پوشش حفاظتی بهتر و ثبت آن در فهرست آثار ملی در دستور کار قرار گرفت.

 

دکتر محسن جاوری اظهار داشت: بر این اساس، پس از هماهنگی های انجام شده و اخذ مجوز از پژوهشکده باستان شناسی این برنامه پژوهشی به سرپرستی اینجانب و دو نفر از اساتید دیگر این دانشگاه آقایان دکتر سید جواد حسین زاده و دکتر مجید منتظر ظهوری و تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی دانشگاه انجام و به مدت یک ماه و نیم به اجرا گذاشته شد.

 

وی با بیان اینکه در طی این برنامه یک گور دوره آهن مورد حفاری قرار گرفت و داده های جالب توجهی به دست آمد افزود: بر اساس این برنامه پژوهشی مشخص گردید که این محوطه متعلق به دوره آهن و گورستانی از دوره مربوطه با قدمت سه هزار سال است.

 

عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: داده های به دست آمده از گور مذکور که داده های معماری خاصی است مورد مطالعه یکی از اعضای مدعو گروه از دانشگاه ورشو قرار گرفت  که نشان از انجام تدفین های متعدد در این مکان داشت.

 

دکتر جاوری افزود: نکته حایز اهمیت این تدفین ها، انجام مرده سوزی و جسد سوزی و انتقال داده ها به داخل این گور حکایت داشت و در پایان این برنامه خوشبختانه تمامی هدف های پیش بینی شده تامین گردید.

 

به گفته وی،  انجام مرده سوزی در دوره آهن یک رسم کمتر معمولی است که در این دوره  سراغ داریم و این نشان می دهد که منطقه کاشان در دوره آهن یک سنت های بومی و محلی را در خودش داشته است.

 

عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان اظهار امیدواری کرد: در برنامه آتی بتوان پس از انجام ساماندهی و حفاظت با انجام یک برنامه پژوهشی گسترده تر این برنامه را ادامه داد. 

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان دانشکده معماری و هنر گروه باستان شناسی بازدید محوطه باستانی استرک


( ۱ )

نظر شما :