نشست معاون حقوقی وزارت علوم با مجریان فرش بافی عتبات عالیات در دانشگاه کاشان

۱۹ آبان ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۳ کد : ۴۷۶۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۴۸
نشست معاون حقوقی وزارت علوم با مجریان فرش بافی عتبات عالیات در دانشگاه کاشان

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشستی  با مجریان و مسئولان طرح ملی مذهبی فرش بافی عتبات عالیات در دانشگاه کاشان دیدار و گفتگو کرد.

 

دکتر روشن هدف از این نشست را در راستای  مقدمات انعقاد تفاهم نامه ای بین ستاد رفاهی وزارت علوم با مجریان طرح ملی فرش کاشان بیان کرد و گفت: طی بازدیدی که از کارگاه های فرش بافی عتبات کاشان شد، این فرش های  دست باف از کیفیت و مرغوبیت بسیار عالی برخوردار است که با گردآوری بهترین نقاشان و طراحان و بافندگان کاشانی تهیه شده است.

 

وی با اشاره به کیفیت بسیار مرغوب فرش ها اظهار کرد: سعی بر این است که با تفاهم نامه ای که به زودی بین وزارت علوم و شرکت ترنج و محراب کاشان منعقد خواهد شد جهت تامین رفاه حال اعضای هیات علمی و کارکنان، فرش های این شرکت  با تسهیلات ویژه و با اقساط در اختیار  اعضای هیات علمی و کارمندان متقاضی دانشگاه ها قرار گیرد.

دبیر ستاد رفاهی وزارت علوم ،تحقیقات و فن اوری نیز در این نشست به 40 هزار عضو هیات علمی در موسسات آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت:سیاست گذاری و برنامه ریزی در جهت تامین امکانات اولیه معیشتی و رفاهی و برنامه ریزی در جهت ایجاد تسهیلات لازم در زمینه های مختلف برای اعضای هیات علمی، از جمله سیاست های ستاد رفاهی وزارت علوم است.

 

دکتر میرباقری اظهار کرد:  فعالیت ها و تسهیلات رفاهی وزارت علوم از طریق ویدئو کنفرانس وبارگذاری مطالب روی سایت رفاهی وزارت علوم به اطلاع اعضای هیات علمی دانشگاه های سراسر کشور رسانده می شود.

رییس دانشگاه کاشان نیز در این شست ارتباط دانشگاه با صنعت را از مهمترین رویکردهای این دانشگاه بیان کرد و گفت: دانشگاه کاشان سعی دارد با توجه به پتانسیلهای  منطقه و دارا بودن دانشکده ها و پژوهشکده هایی همچون فرش، اسانس و انرژی  با ارائه طرح های تحقیقاتی در راستای  معرفی و توسعه این محصولات و رفع نیازهای منطقه گام بردارد.

دکتر زراعت حفظ و احیاء فرش دستبافت کاشان را لازم دانست و افزود: اقدامات شرکت ترنج و محراب کاشان در ایجاد کارگاه های قالیبافی و بافتن فرش برای حرم های مطهر عتبات عالیات جهت معرفی و شناساندن فرش کاشان به دیگر نقاط جهان و حفظ و احیاء فرش دستباف کاشان قابل تقدیر است و دانشگاه کاشان نیز آمادگی لازم جهت هرگونه همکاری برای حفظ این هنر را دارد. 

سید محسن واجدی، مدیرعامل شرکت ترنج و محراب کاشان گفت: این فرش ها از چله های ابریشم بوده و دارای پشم و رنگ گیاهی است و درچهل رج کاشان بافته شده است.

وی تصریح کرد:به نظر کارشناسان این فرشها نفیس ترین فرشهای دستباف هستند که برای مفروش شدن حرم های مطهر در عتبات عالیات بافته شده است.

وی به مشغول بودن یک هزار و 500 بافنده در کارگاه های قالیبافی این شرکت اشاره کرد و افزود: خریداران می توانند با حضور در این کارگاه های قالیبافی با زدن چند گره بر فرش عشق، فرش را به نام خود ثبت کنند.

در این نشست دکتر میرباقری دبیر ستاد رفاهی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و دکتر شیخی مدیر کل امور اداری و پشتیبانی وزارت علوم تحقیقات و فناوری حضور داشتند و تفاهم نامه پیشنهادی به امضاء طرفین رسید.

نظر شما :