مراسم روز جهانی باستان شناسی در دانشگاه کاشان برگزار شد

۰۴ آبان ۱۳۹۵ | ۱۳:۵۸ کد : ۴۷۳۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۵۶۲
همایش باستان شناسی در دانشگاه کاشان برگزار شد

به مناسبت روز باستان شناس، مراسم روز جهانی باستان شناسی با همکاری کارشناسان میراث فرهنگی و اساتید گروه باستان شناسی و انجمن علمی باستان شناسی با حضور پروفسور ارکادیوش سولتشیاگ استاد دانشگاه ورشو لهستان برگزار شد.


دکتر سولتیشیاک در سخنرانی با عنوان پتانسیل آنالیزهای عنصری در پژوهش های بقایای انسانی نخست به معرفی مبانی آنالیز های عنصری پرداخت سپس وی پتانسیل آنالیز های ایزوتوپ کربن 12و13 در بقایای انسانی را بررسی کرده و نمونه هایی را مثال زدند.

            
وی ضمن اشاره به اینکه علاوه بر کربن که از بخش آلی و پروتئینی استخوان به دست می آید ، به بررسی ایزوتوپ های نیتروژن و استرانیوم نیز پرداخت و گفت: با استفاده از این عناصر که بخش معدنی استخوان به دست می آید، می توان در مورد رژیم خوارکی جوامع گذشته و برخی مهاجرت های انسانی صورت گرفته اطلاعات کسب کرد.

دکتر سولتیشیاک در پایان هربحث به ارائه مثال ها و نمونه های موردی از کاربرد علمی این آنالیزها توسط خودشان در منطقه خاور دور نزدیک انجام گرفته بود، اشاره کرد.

خانم ساروخانی کاوشگر محوطه شهرزیرزمینی نوش آباد گروه باستان شناسی را همراهی و برای اساتید و دانشجویان روند کشف محوطه، کاوش و سازها را توضیح داد.


( ۲ )

نظر شما :