همایش نقش کاشان در دفاع مقدس در دانشگاه کاشان برگزار شد

۱۵ مهر ۱۳۹۵ | ۱۹:۴۲ کد : ۴۷۱۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۸۲
همایش نقش کاشان در دفاع مقدس در دانشگاه کاشان برگزار شد


همایش نقش کاشان در دفاع مقدس با حضور فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع مقدس در دانشگاه کاشان برگزار شد.

 

معاون فرهنگی دانشگاه کاشان در این نشست هدف از برگزاری این گردهمایی را ثبت خاطرات رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس کاشان ذکر کرد و گفت: ثبت این آثار به صورت محلی و موضوعی به دلیل تحریف واقعیات جنگ که ممکن است ایجاد شود لازم و ضروری است.

 

دکتر حسین ستار اظهار داشت: هر رخدادی از جنگ چه باهدف روایت گری در قالب خاطرات وچه باهدف ثبت تجربیات بصورت واقعی  باشد ارزشمند است.

 

وی اظهار امیدواری کرد برگزاری این نشست گامی در راستای ثبت خاطرات مجاهدت ها و ایثارگری های دفاع مقدس باشد.

 

معاون فرهنگی دانشگاه از ایجاد کتابخانه دفاع مقدس در این دانشگاه خبر داد و افزود: سعی بر این است که آثار و خاطرات رزمندگان دفاع مقدس ثبت و ضبط و تحقیات و پایان نامه های دانشجویان نیز به آن جهت سوق داده شود.

 

 رییس دانشگاه کاشان نیز  در این نشست حضور فرماندهان و یادگاران دوران دفاع مقدس در دانشگاه را ارج دانست و اظهار امیدواری کرد: تا با حضور شما یادگاران دوران جنگ و برگزاری این نشست ها، فضای معنوی و ایثار در این محیط علمی زنده شود و روحیه جهادی در بین دانشجویان نهادینه و تجلی یابد.

 

دکتر عباس زراعت دفاع مقدس و ایثارگران آن دوران را دارای قداست خاصی بیان کرد و افزود: اگر بتوانیم آن فضا را حفظ و معنا و مفهوم دهیم علم نیز جهت پیدا می کند و ارزش و معنا می یاید.

 

وی تدفین سه شهید گمنام در این دانشگاه را افتخاری بزرگ برای دانشگاه دانست و گفت: شهدا و ایثارگران و رزمندگان دوران دفاع مقدس سرمایه های معنوی کشور هستند که باید آنها را حفظ و ارج داشت.

 محمدرضا درخشان‌پور نیز در این نشست با تشکر از دانشگاه کاشان هدف از این گرد‌همایی را  ایجاد یک فرصت مغتنم برای دیدار رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس پس از چند سال در یک فضای صمیمی و تکرار و زنده نگه داشتن یاد و خاطره صمیمت‌های خاص دوران دفاع مقدس بیان کرد و افزود:جمع‌آوری، بررسی و بازیابی، ویرایش و ثبت دقیق و شفاف نقش منطقه کاشان اعم از کاشان و آران و بیدگل در دفاع مقدس و پیرایش اسناد و آثار و خاطرات آن از افراط‌ و تفریط‌ها و جعل‌ها از دیگر اهداف این گردهمایی است.

 
وی با نشان‌دادن چند نمونه مستند از جعل تصاویر دفاع مقدس تاکید کرد: وظیفه یادگاران دفاع مقدس است که با همت بلند و با کارگیری  دقیق علمی،  مانع از این‌گونه جعل و تحریف و در مواردی مصادره به مطلوب‌ها شوند.

 

درخشان‌پور با اشاره به این‌که در ذکر و ثبت خاطرات جنگ، عده‌ای با افراط به طور کامل منکر نقش عقل و محاسبات و تکنولوژی و ابزار و آموزش نظامی شده و همه نقش‌ها را به معنویت و امداد غیبی می‌دانند و در طرف مقابل نیز عده‌ای با تفریط، به‌طور کامل منکر نقش معنویت و ایمان رزمندگان و امدادهای حضرت باریتعالی شده و همه نقش‌ها را به تکنولوژی نظامی می‌دادند گفت: باید بدون افراط و تفریط منصفانه و صادقانه و شفاف خاطرات دفاع مقدس را ثبت و از گزند جعل و تحریف در امان نگه داشت.

در پایان برنامه هم مصطفی جوادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان، در سخنان کوتاهی از اجحافی که در حق رزمندگان و ایثارگران جنگ می‌شود و با کم‌کاری فرهنگی در این حوزه و با تبلیغات سوء، مردم طلبکار رزمندگان و ایثارگران شده‌اند، انتقاد کرد و با ذکر نام‌های مشخص از بعضی از همرزمان خود که پس از سال‌ها تحمل درد ناشی از شیمیایی به افتخار شهادت نائل آمدند، خواستار توجه بیش‌تر جامعه به ایثارگران دفاع مقدس و بخش فرهنگی آن شد.

پخش کلیپ فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع مقدس و خاطره گویی ایثارگران و تجدید بیعت با شهدای گمنام دانشگاه کاشان  از دیگر بخش های این مراسم بود.

 


نظر شما :