پروفسور مولانا: «انتخابات آمریکا شعبده‌بازی است»

۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۲۲:۰۱ کد : ۴۶۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۳۲

 

استاد دانشگاه واشنگتن آمریکا گفت: انتخابات امروز آمریکا نوعی شعبده‌بازی است و به صورت مؤدبانه‌تر جناح‌بازی است.

پروفسور «سیدحمید مولانا» در تالار آزادی دانشگاه کاشان افزود: بر خلاف آنچه تبلیغ شده است انتخابات رئیس جمهوری در آمریکا با رأی مستقیم مردم صورت نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری در امریکا توسط نمایندگی که تنها توسط مردمی که عضو دو حزب فعال آمریکا انتخاب شدند، تعیین می‌شود.

وی، با شااره به محدودیت‌های سیاسی در آمریکا یادآور شد: در آمریکا تنها دو حزب فعال دموکرات و جمهوری‌خواه وجود دارد و هرگز به سه حزب فعال نمی‌رسد و این دو حزب در شیوه‌ها متفاوتند اما در اصل و هدف یکسان هستند.

به گفته وی، در انتخابات نمایندگان ولایات آمریکا دو راه بیشتر وجود ندارد یا باید دموکرات باشد یا جمهوری خواه و با انتخاب این نمایندگان سهمیه هر حزب جهت انتخاب رئیس جمهوری مشخص می‌شود.

مولانا نقش پول را در انتخابات آمریکا بسیار مهم و اساسی برشمرد و افزود: در آمریکا نمایندگان به صورت کالا به مردم عرضه می‌شوند و هر نامزدی که بتواند با سرمایه‌گذاری بیشتر تصاویر بهتری از خود به مردم نمایش دهد، موفق می‌شود.

وی اظهار داشت: در انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، یک میلیارد دلار هزینه می‌شود که اگر این هزینه فراهم نشود انتخابات صورت نمی‌گیرد.

پروفسور مولانا، رأی مستقیم مردم به رئیس جمهوری، حق شرکت تمام واجدین شرایط بدون در نظر گرفتن عضویت آنها در جریان سیاسی و شرط میزان رای بیش از 50درصد در انتخاب کاندیداها را از جمله تفاوت‌های بارز انتخابات ایران با آمریکا عنوان کرد.

 

 

این استاد علوم ارتباطات، آزادی را نسبی خواند و گفت: آزادی سیاسی با محدودیت سر و کار دارد و نوع محدودیت‌ها در نظام‌های مختلف متفاوت است.

به گفته وی، اگر قانونی از طرف مردم برگزیده شد اگر محدودیت هم داشته باشد آزادی است.

ایشان خاطر نشان کرد: بر خلاف بسیاری از کشورها در آمریکا هیچ حزب یا رسانه غالبی نظام این کشور را زیر سؤال نمی‌برد بلکه سؤال آنها در اجرا شدن یا نشدن قانون اساسی کشورشان است و در واقع نخبگان آمریکا با اجراشدن قانون به نحو احسن به دنبال تقویت نظام خود هستند.

گفتنی است پروفسور مولانا در پایان سخنرانی خود در تالار آزادی دانشگاه کاشان به سؤالات دانشجویان حاضر پاسخ گفتند.


نظر شما :