افتتاح دو طرح عمرانی در هفته دولت در دانشگاه کاشان

۲۵ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۳:۲۵ کد : ۴۶۲۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۳۲۳
راه اندازی آزمایشگاه مرکزی جهان اسلام در دانشگاه کاشان

رییس دانشگاه کاشان از افتتاح و بهره برداری دو طرح عمرانی، آموزشی در هفته دولت در این دانشگاه خبر داد و گفت:  موزه فرش با همکاری شهرداری در مکانی از شهر در هفته دولت راه اندازی می شود و همچنین عملیات اجرایی  ساخت آزمایشگاه بیوتکنولوژی نیز در این دانشگاه شروع خواهد شد.

 

دکتر عباس زراعت به  مشارکت این دانشگاه در راه اندازی آزمایشگاه مرکزی جهان اسلام اشاره کرد و افزود: از آنجا که آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، یکی از آزمایشگاه های برتر کشور و از امکانات خوبی برخوردار است با موافقت وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، قرار است  دبیرخانه آزمایشگاه های جهان اسلام نیز به دانشگاه کاشان واگذار شود.

 وی به در حال ساخت بودن فاز دو دانشکده مهندسی و دانشکده علوم انسانی با حمایت خیرین در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: دو خوابگاه ترکیان فرد و آقای مبینی نیز امسال در این دانشگاه افتتاح خواهد شد.

 

راه اندازی شعبه آی سی تی پی در دانشگاه

رییس دانشگاه کاشان از راه اندازی شعبه آی سی تی پی در این دانشگاه خبر داد.

 

دکتر زراعت با اشاره به اینکه مرکز آی سی تی پی در سال 1964 به ابتکار مرحوم پروفسور عبدالسلام  در شهر تریست ایتالیا تاسیس گردیده است، گفت:  این مرکز از نظر حقوقی وابسته به سازمان یونسکو می باشد اما تصمیمات اجرایی توسط شورای علمی مرکز اتخاذ می گردد که مرکب از ده شخصیت علمی بین المللی است.

 

وی با بیان اینکه شعبات مرکز در کشورهای مختلفی از جمله برزیل، مکزیک، روانداوترکیه تاسیس شده است وایده تاسیس شعبه در ایران نیز از سال 1382 مطرح شده که به دلایلی تاکنون عملیاتی نشده است اظهار امیدواری کرد: با هماهنگی های انجام شده و مساعدت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه کاشان بتواند این شعبه را در قمصر تاسیس نماید.

 

وی خاطر نشان کرد: این مرکزقرار است مباحث مهم در زمینه حیات و زمین و مشکلات منطقه ای آب، انرژی و کویر را با حضور دانشمندان شاخص بین المللی مورد بحث و بررسی قرار دهند.

 

رییس دانشگاه کاشان به  ایجاد رصدخانه بین المللی در شهر کامو کاشان اشاره کرد کرد و افزود: این رصدخانه با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست...

 

وی افزود: دانشگاه کاشان به دلیل این که نزدیک ترین دانشگاه به این طرح عظیم ملی است، درصدد تصدی مدیریت رصدخانه است که از مسئولین شهر درخواست می شود نهایت همکاری را برای تحقق این امر با دانشگاه کاشان داشته باشند.

 

دکتر زراعت با بیان اینکه با راه اندازی رصدخانه ملی ایران، کاشان به یک مرکز بین المللی تبدیل و با حضور گسترده دانشمندان بین المللی مواجه می شود خاطر نشان کرد: دانشگاه کاشان مقدمات عملیات اجرایی پژوهشکده رصدخانه ملی را با حضور دکتر لاریجانی سال گذشته در پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر شروع کرده که این پژوهشکده توسط بخش خصوصی ساخته خواهد شد.

 

رییس دانشگاه کاشان تولید اسانس و گیاهان دارویی را  از دیگر برنامه های دانشگاه در پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه بیان کرد و گفت: با کمک خیر قرار است که کارخانه عطر سازی نیز در جوار این پژوهشکده ایجاد شود.

 

وی همچنین از ساخت هتل مرکز تحقیقاتی و علمی در قمصر خبر داد و افزود: مقدمات ساخت این هتل نیز انجام شده که با حمایت بخش خصوصی این هتل ساخته خواهد شد.
 

 رشد 20 درصدی درآمدهای اختصاصی دانشگاه

دکتر زراعت به رشد درآمدهای اختصاصی دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: 20 درصد از درآمدهای دانشگاه از درآمدهای اختصاصی است که تا پایان برنامه پنجم سعی داریم به 50 درصدبرسانیم.

 

وی ارتباط دانشگاه با صنعت را از رسالت های مهم این دانشگاه  بیان کرد و افزود: باید سعی شود با کمک بخش خصوصی و حمایت مردم و خیرین بدون وابستگی به دولت در راستای توسعه علمی و اقتصادی جامعه گام برداریم.

 

قرار گرفتن دانشگاه کاشان در ردیف سطح دو دانشگاه های کشور

 

رییس دانشگاه کاشان گفت: بر اساس سند آمایش آموزش عالی، دانشگاه کاشان در ردیف سطح دو دانشگاه ها قرار گرفت و تنها دانشگاه غیر مرکز استان بود که توانست این جایگاه را کسب کند.

 

وی همچنین به قرار گرفتن دانشگاه کاشان در بین 600 دانشگاه برتر جهان اشاره کرد و افزود: دانشگاه کاشان در رتبه بندی بین المللی برای اولین بار در بین 600 دانشگاه برتر جهان قرار گرفت.

 

دکتر زراعت تاکید کرد: در نظام رتبه بندی سایماگو ، دانشگاه کاشان جزء 20 دانشگاه اول در بین دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور جای گرفت.

 

رییس دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: همچنین این دانشگاه امسال از نظر حمایت از طرح های پژوهشی رتبه دوم را در بین دانشگاه های کشور و در بین کل پژوهشگاه ها و دانشگاه های جامع و صنعتی رتبه چهارم را کسب کرده است.

 

راه اندازی مدیریت اقتصادی در دانشگاه کاشان

 

رییس دانشگاه کاشان راه اندازی مدیریت اقتصادی را  از دیگر برنامه های دانشگاه بیان کرد و گفت: با راه اندازی این مدیریت  بنا داریم که 50 درصد هزینه  های دانشگاه را خودمان تامین کنیم.

 

وی از ساخت مجتمع توریستی عظیم در کاشان خبر داد و افزود: ساخت این پروژه  که حدود 500 میلیارد تومان هزینه دارد قرار است با چند هتل، پارکینگ و مجموعه رفاهی هم برای ارائه خدمت به مردم و  همچنین برای خدمت رسانی به توریست و گردشگران، با کمک سرمایه گذار ساخته شود.

 

رییس دانشگاه کاشان توسعه شرکت های دانش بنیان را از دیگر برنامه های دانشگاه بیان کرد و گفت: در حال حاضر پنج شرکت دانش بنیان داریم که سعی داریم با مذاکرات انجام شده با بخش خصوصی شرکت دانش بنیان در زمینه های تخصصی فرش را تاسیس کنیم و استاندارد بین المللی فرش را بگیریم.

 

دکتر زراعت از جمله علت های افت صنعت فرش را نبود استاندارد بین المللی ذکر کرد و افزود: در زمینه اسانس و گلاب نیز که شهر کاشان مهد این صنعت است به دلیل نبود استاندارد دچار رکود است که درصدد هستیم  با انعقاد تفاهم نامه ای که با معاون فناوری رییس جمهور داشتیم در این دو زمینه استاندارد بین المللی بگیریم.

 

وی خاطر نشان کرد: ایجاد پارک علم و فناوری از دیگر برنامه هایی است که قول تاسیس این پارک داده شده است.

 

راه اندازی شورای پژوهش و فناوری

 

رییس دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه با تحقیقاتی که در سال 84 و 94 انجام شد متاسفانه شهر و منطقه بزرگ ما به خاطر بحث های سیاسی خیلی عقب مانده است افزود:از این جهت دانشگاه کاشان شورای پژوهش و فناوری را در راستای ارتباط هر چه بیشتر با شهر و مدیران شهری تشکیل داده  که قرار است با تشکیل کمیته های تخصصی در تمامی زمینه های مورد نیاز منطقه  فعالیت ها به صورت علمی انجام شود.

وی توجه به کیفیت آموزش و پژوهش را از دیگر برنامه ها عنوان کرد و گفت: 500 دانشجوی خارجی داریم که به زودی به هزار نفر می رسد.

 

دکتر زراعت،  راه اندازی سایت دانشگاه به زبان های عربی و انگلیسی و بین المللی شدن یکی از نشریات دانشگاه را از دیگر برنامه های این دانشگاه بیان کردو افزود: دانشگاه کاشان با جذب اعضای هیات علمی نخبه و کارآفرین درصدد توسعه علمی و اقتصادی و اشتغالزایی جوانان است.

  

 

نظر شما :