وزیر علوم: پارک علم و فناوری در دانشگاه کاشان ایجاد می شود

۲۸ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۵۴ کد : ۴۵۵۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۳۷۱
وزیر علوم: پارک علم و فناوری در دانشگاه کاشان ایجاد می شود

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ایجاد پارک علم وفناوری به صورت تخصصی در  دانشگاه کاشان خبر داد و گفت: با توجه به استعدادها و قابلیت های شهرستان کاشان در زمینه صنایع اسانس، فرش و گلاب،  ایجاد پارک علم و فناوری در این دانشگاه در دستور کار وزارت علوم قرار می گیرد.

 

دکتر محمد فرهادی  در جمع خبرنگاران در دانشگاه کاشان، توسعه شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری را مورد تاکید قرار داد و افزود: بیش از چهار هزار شرکت دانش بنیان تاکنون متقاضی دریافت مجوز تاسیس بوده اند که 2 هزار و 200 مورد از این شرکت ها در پارک های علم و فناوری فعال شده اند.

 

وی با بیان اینکه تاسیس شرکت های دانش بنیان در درون شهرها مانعی ندارد ودر این خصوص دولت مصوباتینیز داشته است، اظهار کرد:بر اساس ضوابط و مقررات، پارک های علم وفناوری از امکانات و زیر ساخت های موجود در پارک ها  برخوردارند و از تسهیلات وام های کم بهره صندوق های پژوهش و فناوری می توانند استفاده کنند و از معافیت های مالیاتی برخوردارند.

 

وزیر علوم خاطر نشان کرد: 16 صندوق پژوهش و فناوری در کشور وجود دارد که درون پارک ها  مستقر هستند.

 

دکتر فرهادی مهمترین اقدامات وزارت علوم را توجه به پژوهش و فناوری بیان کرد و گفت:  حدود 1.1 درصد از تولید ناخالص ملی در سال جاری برای حوزه پژوهش و فناوری در نظرگرفته شده که این رقم حدود 2 برابر سال گذشته است.

 

وی خاطر نشان کرد: این بودجه در سال گذشته 47 دهم درصد بود که با توجه به اهمیت بحث پژوهش به حدود دو برابر در سال جاری افزایش یافته است.

 

وزیر علوم طرح آمایش آموزش عالی را از اساسی ترین برنامه های وزارت علوم بیان کرد و گفت: در این طرح بازنگری 600 رشته تحصیلی در دست اقدام است .

 

وی افزود: در سیاست های کلان علم و فناوری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، تبدیل علم به ثروت با حفظ ارزش های اسلامی مد نظر است و معنای آن این است که آموزش، پژوهش، نوآوری و فناوری در راستای تبدیل علم به ثروت در جهت رفع نیازهای کشورداشته باشیم .

 

دکتر فرهادی گفت: ارتباط بین آموزش و عمل ، ارتباط دانشگاه با صنعت و حضور اساتید در محیط های صنعتی، فراهم کردن فرصت های مطالعاتی در صنعت، گذراندن دوره های پسا دکترا داخلی صنعتی و توسعه دیپلماسی علمی و بین المللی از برنامه های وزارت علوم در طرح آمایش است.

 

وی خاطر نشان کرد: 141  طرح تحقیقاتی مشترک با مراکز علمی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، آلمان، فرانسه، اتریش و ترکیه انجام شده و  مقدمات اجرای سه طرح علمی تحقیقاتی بزرگ 3 میلیون یورویی نیز با اتحادیه اروپا انجام شده است.

 

وزیر علوم با بیان اینکه این ارتباطات علمی در حال گسترش است افزود: تبادل استاد و دانشجو ، توسعه مراکز رشد و تخصصی کردن پارک های علم و فناوری از دیگر برنامه های در دست اقدام است.

 
 

نظر شما :