همایش سراسری نجوم در دانشگاه کاشان برگزار شد

۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۲۱:۲۴ کد : ۴۵۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۹۵

 

همایش سراسری «نجوم از دیروز تا امروز» روز دوشنبه 16/2/87 با حضور استادان، منجمان و دانشجویان علم نجوم و فیزیک کشور در تالار آزادی دانشگاه کاشان برگزار شد.

عضو شورای راهبردی رصدخانه ملی ایران در این همایش، از تأسیس رصدخانه ملی ایران تا پایان تابستان امسال خبر داد و گفت: این طرح به همت جامعة نجوم کشور در اسفند سال 82 به تصویب هیأت دولت رسید.

دکتر سعدا... نصیری قیداری افزود: جهت تأسیس محل این رصدخانه 33 منطقه از سراسر کشور انتخاب و پس از بررسی‌های انجام شده از نظر جهت وزش باد، پوشش ابری، تلاطم جوی و پارامترهای هواشناسی، دو منطقة قم و کاشان از اولویت اجرای این طرح برخوردار شدند.

 

 

دبیر شورای راهبردی رصدخانه ملی ایران هم، پارامتر آلودگی نوری را مشکل این دو محل ذکر کرد و گفت: این مشکل بر خلاف پارامترهای دیگری که عنوان شد با همکاری شهرداری‌ها و استانداردسازی روشنایی‌ها قابل رفع است.

دکتر رضا منصوری افزود: پس از بررسی‌های انجام شده تا سه تا چهار ماه آینده، رصدخانه ملی ایران در یکی از دو محل «دینوای قم» و «کلاه‌برفی کاشان» تأسیس خواهد شد.

وی اظهار داشت: جهت طرح تأسیس رصدخانه ملی ایران 200میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

استاد نجوم دانشگاه اصفهان نیز در این همایش ضمن اشاره به موضوع آلودگی نوری و تأثیر آن بر رصدخانه، در مورد ساختار سیارات منظومه شمسی، دسته‌بندی جدید آنها و ایجاد دستة جدید سیارات مطالبی را بیان داشت.

دکتر احمد کیاست‌پور افزود: از دوازده سال پیش تاکنون حدود 300 سیاره فراخورشیدی کشف شده است.

مهندس صفایی دبیر برگزاری همایش نجوم از دیروز تا امروز هدف از برگزاری این همایش را شناخت نجوم و توسعه کاربرد آن در بین جامعه و تشویق و ترغیب دانشجویان به علم نجوم و اجرام سماوی ذکر کرد.

 

برگزاری کارگاه آموزشی «اسطرلاب»، رصد خورشید و اجرام سماوی در روز، نمایش فیلم و برپایی نمایشگاه از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

 


نظر شما :