برگزاری نخستین همایش زبان محلی «ویر و وار» در دانشگاه کاشان

۰۶ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۵۵ کد : ۴۵۳۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۹۷۱
برگزاری نخستین همایش زبان محلی «ویر و وار» در دانشگاه کاشان
 
نخستین  نشست علمی همایش زبان محلی «ویر و وار» منطقه کاشان با حضور جمعی از محققان، اندیشمندان، ادیبان و نویسندگان در دانشگاه کاشان برگزار شد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان هدف  از برگزاری این همایش را حفظ و احیاء زبان محلی ذکر کرد و گفت: زبان محلی زبانی پویا است  که باید این زبان پابرجا باقی بماند.

دکتر جوادی اظهار داشت: مردم منطقه باید بدانند چه سرمایه علمی و فرهنگی را در اختیار دارند و نباید به راحتی این گنجینه را از دست بدهند.

 
 
وی نقش متولیان فرهنگی را برای حفظ زبان و گویش های محلی حایز اهمیت دانست و افزود: اگر امروز  این فرصت از دست برود مردم منطقه ثروت عظیم فرهنگی را از دست خواهند داد و زبان محلی از بین مردم رخت خواهد بست.

وی با بیان اینکه زبان اصالت و ریشه دار است خاطر نشان کرد: زبان های محلی بود که ما را در برابر تهاجم گسترده دشمنان حفظ کرد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی کاشان تاکید کرد: اگر امروز برای حفظ زبان محلی اهتمام نورزیم فردا باید هزینه های زیادی را  متقبل شویم.

جوادی با اشاره به دلایل کمرنگ شدن گویش ها و زبان های محلی عنوان کرد: مهاجرت و گرایش به شهرنشینی در کنار نقش آفرینی منفی رسانه ها از جمله عوامل کمرنگ شدن گویش های محلی در بین مردم است.

وی از برگزاری شب شعری در  دومین روز برگزاری همایش در شهر جوشقان خبر داد و گفت:  در این شب شعر شاعران آخرین سروده های خود را با گویش  و زبان های محلی مناطق خود ارائه خواهند کرد.

 
 
رییس دانشگاه کاشان نیز برگزاری این همایش را در راستای حفظ و احیاء زبان محلی مردم  منطقه کاشان حایز اهمیت دانست و گفت: دانشگاه سعی دارد تا برای توسعه سطح علمی و  فرهنگی ارتباطات خود را با مجموعه مدیریت شهری و مردم  ارتقاء بخشد و دیوار بی اعتمادی بین دانشگاه،جامعه و صنعت را از بین ببرد.

دکتر عباس زراعت  اظهار داشت: زبان نه تنها در بیان واقعیات و شناخت پیرامون بی تأثیر نیست بلکه در ساخت واقعیت ها نیز مؤثر است و در تمام علوم جایگاه ویژه ای دارد.

 این همایش با همکاری مدیریت ارتباطات فرهنگی دانشگاه کاشان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان در دانشگاه کاشان برگزار شد.

نظر شما :