معاون آموزشی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری: دانشگاه کاشان یکی از دانشگاه های خوب کشور است
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه کاشان یکی از دانشگاه های خوب، جامع و باسابقه کشور است.
دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در نشستی با حضور جمعی از اساتید دانشگاه کاشان اظهار داشت: اساتید دانشگاه باید تصویری از آموزش عالی داشته باشند و ببینند چالش ها کجاست و رویکردهای ملی تا محلی و منطقه ای را مورد توجه قرار دهند.
وی افزود: وقتی تصویر درست و واقع بینانه از آموزش عالی داشته باشیم درخواست ها و انتظارات واقع بینانه تر و منطقی تر و متناسب با منافع ملی خواهد بود و کار را برای مدیرانی که در سطح ستاد فعالیت می کنند راحت تر خواهد کرد.
وی به رشد روزافزون جمعیت دانشجویی و مراکز آموزش عالی اشاره کرد و اظهار داشت: به لحاظ جمعیت دانشجویی، حدود چهار میلیون و 800 هزار نفر دانشجو در کل کشور داریم که این جمعیت در بیش از دو هزار و 850 مرکز آموزش عالی و در چهار زیر نظام دولتی، دانشگاه آزاد، غیر دولتی و مراکز دانشگاهی نهادی در حال تحصیل هستند.
معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: تا اوایل انقلاب حدود 180 هزار نفر جمعیت دانشجویی بود که در این حدود 38 سال رشد جمعیت دانشجوئی25 برابر شده است که این آمارها نشان می دهد رشد کمی فزاینده بوده است.
وی تصریح کرد: حدود 76 هزار عضو هیات علمی نیز در دانشگاه های مشغول به فعالیت هستند.
دکتر شریعتی نیاسر با بیان اینکه در بازده زمانی کوتاه این تعداد افزایش، غیر کارشناسانه بوده است ،خاطر نشان کرد: ما مواجه هستیم با خیل زیادی از دانشجویان، دانش آموختگان و مراکز دانشگاهی که درصد قابل توجهی از اینها از استانداردهای آموزش عالی متناسب با شاخص های ملی فاصله دارند.
معاون آموزشی وزارت علوم اظهار داشت: بر طبق اعلام مرکز آمار تا افق 1404 جمعیت کشوری در سنین 18 تا 22 سال رشد منفی دارد و این نشان می دهد که تعداد دانشجویان رو به کاهش است.
دکتر شریعتی نیاسر خاطر نشان کرد: با این روند آموزش عالی، طرح آمایش آموزش عالی با سه شعار کنترل کمی، ارتقا کیفی و اقتدار و هماهنگی، در طرح آمایش آموزش عالی برنامه ریزی شده است.
وی سامان دهی موسسات را از مهمترین برنامه های طرح آمایش ذکر کرد و افزود: بر این اساس وزارت علوم در نظر دارد تا موسسات آموزش عالی ارزیابی و موسساتی که فاقد ارزش هستند جمع آوری و برخی موسسات در دیگر مراکز ادغام وبرای برخی از دانشگاه های با سابقه نیز برنامه هایی در نظر گرفته می شود.
معاون آموزش وزارت علوم تاکید کرد: ماموریت گرایی از دیگر برنامه های طرح آمایش است که هر کدام دانشگاه ها باید یک ماموریتی برای آنها تعریف شود و ماموریت ها باید متناسب با دستگاه های ستادی خود باشد و جذب اعضای هیات علمی و پذیرش دانشجو نیز باید متناسب با ماموریتی که برای آنها تعریف شده صورت گیرد.. واز جهتی دیگر، ماموریت ها به لحاظ عرصه فعالیتی که در برنامه ششم پیشنهاد داده شده تعریف میگردد. در این راستا برای دانشگاه ها چهار دسته ماموریت تعریف کردیم .دانشگاههایی که ماموریت فرا ملی ، ملی، منطقه ای و یا دانشگاه هایی که ماموریت محلی دارند .
وی کیفیت آموزش عالی را از دیگر موارد طرح آمایش بیان کرد و گفت: بر این اساس کنترل شاخص ها تعریف شده است لذا به دانشگاه هایی که از شاخص ها فاصله دارند اجازه نمی دهیم به رشته های جدید ورود پیدا کنند .
معاون آموزشی وزارت علوم، ایجاد نظام یکپارچه طرح سنجش آموزش کشور و ایجاد نظام های آموزش مهارتی را از دیگر برنامه های طرح آمایش وزارت علوم بیان کرد و گفت: موسسات مهارتی فنی و حرفه ای و علمی و کاربردی اگر به صورت نظام یکپارچه اداره شوند بهتر می توانند اهداف خود را دنبال کنند.
دکتر شریعتی نیاسر با بیان اینکه منطقه بندی از دیگر موارد طرح آمایش آموزش عالی است تصریح کرد: در این تقسیم بندی کشوری ، دانشگاه ها منطقه بندی و بر این اساس و چارچوب اهداف خود را دنبال می کنند.
وی به هدفمند سازی آموزش عالی از دیگر اولویت های طرح آمایش عالی اشاره کرد و افزود: تاکنون مجوز دادن ها بر اساس شاخص های ملموس کمی بود اما بر اساس این طرح رشته های متناسب با بازار کار شناسائی شده ،جلو برخی رشته های ظرفیت خالی دانشگاه ها که هدف خاصی ندارند سد می شود تا یک نظام مطلوب تری را در آموزش عالی داشته باشیم .
معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: آیین نامه مربوط به دانشجویان غیر بومی و بورسیه نیز به دانشگاه ها ابلاغ شده که زمینه را برای توسعه هدفمند آموزش عالی در دانشگاه ها با حفظ اقتدار و اختیار در مدیریت های دانشگاهها فراهم می نماید.
نظر شما :