روش های نوین ضد عفونی برای صادرات گل محمدی و گیاهان دارویی لازم است

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۳:۱۲ کد : ۴۵۱۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۹۶۷
رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی کشور گفت: روش های نوین ضد عفونی برای توسعه و صادرات گیاهان دارویی لازم است.
 

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی کشور گفت: روش های نوین ضد عفونی برای توسعه و صادرات گیاهان دارویی لازم است.

 

محمدباقر رضایی در حاشیه برگزاری نخستین همایش اسانس ایران در محل پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان در قمصر با بیان اینکه در توسعه گل محمدی عقب هستیم اظهار داشت: یکی از مسایلی که  عمده مشکل گیاهان دارویی در کشور است مکانیزه کردن یا  روش های نوین  ضد عفونی گیاهان دارویی است .

 

وی مهندسی تقطیرها را برای توسعه صادرات گیاهان دارویی لازم دانست و افزود: از اولویت اول برای توسعه گیاهان دارویی مکانیزه کردن و روش های استخراج فراوری است.

 

وی خاطر نشان کرد: با استفاده از روش پلاسما سعی داریم در آینده نزدیک بتوانیم بسیاری از آلودگی ها در زمان پروسه تولید حذف شود تا بتوان تولیدات سالمی را در اختیار مصرف کننده ها قرار دهیم.

 

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی کشور، کاشان را قطب گل محمدی کشور دانست و افزود: برگزاری همایش اسانس ایران در این منطقه در راستای ارائه راهکارهای علمی برای  توسعه و ترویج  و استفاده بهینه از فراوری های گل محمدی است.

 

وی با بیان اینکه سنتی برداشت کردن به صادرات  قابلیت خوبی نمی دهد افزود: باید تلاش کنیم محصولات ما قابلیت مصرف صنایع مختلف  به خصوص عرقیات  و اسانس را داشته باشد.

 

وی تاکید کرد: باید در چند  محصول، قطبیت آن مشخص شود و هر روزی را  به یک گونه خاص گیاهی اختصاص دهیم تا توسعه گیاهان دارویی و اهمیت آنها بین المللی شود.

 

رضایی با اشاره به اینکه محصولات ما قابلیت فرآوری نوین و تبدیل شدن به بهترین اسانس ها را دارد، اما منطقه ما عاری از تکنولوژی است افزود: گیاهانی همچون زیره ، گل محمدی،موسیر، نعناع و بابونه و امثال آن جزء گونه هایی است که برخی افراد حاضر به تولید وتوسعه این گیاهان هستند که ساز وکار توسعه  ملزم به این است که فراوری در کنار آن باشد.

 

 وی خاطر نشان کرد: کشت گیاهان دارویی هزار هکتاری را در چهار نقطه کشور پیشنهاد می دهیم که سرمایه گذاران و کسانی که توانایی همکاری در این زمینه را دارند بنشینند و ساز و کاری برای  توسعه فراوری را ایجاد کنند .

 

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی کشور  از برنامه های 1404 چشم انداز توسعه را افزایش 100 برابری سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور بیان کرد و گفت: از آنجا که دولت به تنهایی قادر به توسعه نیست عزم ملی و کمک مردم برای رسیدن به حداقل یک دهم این میزان لازم است.

 

رضایی با اشاره به اینکه طبق بررسی ها برخی از محصولات گیاهان دارویی به خصوص اسانس در کشورهای اروپایی حدود 100 برابر کشور ایران است تاکید کرد:باید سعی شود تا با استفاده از تکنولوژی و روش های نوین و فراوری، اسانس را توسعه و بتوانیم صنعت گل و گلاب را حفظ و اقتصادی نماییم.

 

نخستین همایش اسانس ایران با حضور محققان و تولیدکنندگان اسانس و گلاب و عرقیات گیاهی سراسر کشور در پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان از بیست و یکم اردیبهشت شروع و به مدت دو روز ادامه دارد

( ۱ )

نظر شما :