نشست علمی با موضوع یافته های باستان شناسی خلیج فارس

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۳:۱۰ کد : ۴۴۷۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۵۱
به مناسبت روز خلیج فارس (10 اردیبهشت)، نشست علمی با موضوع یافته های باستان شناسی خلیج فارس با حضور استادانی از دانشگاه تهران و تربیت مدرس در دانشگاه کاشان برگزار شد

به مناسبت روز خلیج فارس، نشست علمی با موضوع یافته های باستان شناسی خلیج فارس با حضور استادانی از دانشگاه تهران و تربیت مدرس  در دانشگاه کاشان برگزار شد.

عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان هدف از برگزاری این نشست را استفاده از تجربیات و تبادل نظر کارشناسان در خصوص یافته های باستان شناسی ذکر کرد و افزود:  در این نشست آخرین فعالیت ها و کاوش های باستان شناسی و نیز بررسی های باستان شناسی در حوزه خلیج فارس ارائه شد.

دکتر رضا نوری شادمهانی  با اشاره به اینکه بر اساس شواهد باستان شناختی حضور ایرانیان بر خلیج فارس به عصر پارینه سنگی برمی گردد اظهار کرد: به منظور تأکید بر نام بلندِ خلیج فارس در مجامع غربی، انجام کاوش های باستان شناسی مشترک میان ایرانی ها و غیر ایرانیان اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: در کاوش بندر قلهات، کاشی های زرّین فام به دست آمد که می تواند حاصل دستِ کاشیکاران کاشانی یا نطنزی باشد و این یافته، حضور عمیق فرهنگ ایران بر سواحل جنوبی خلیج فارس را درقرن هشتم هجری مورد تأکید قرار می دهد.

دکتر نوری شادمهانی خاطر نشان کرد: در این نشست عنوان شد که مطالعات باستان شناختی، علاوه بر کرانه های خلیج فارس، پس کرانه های آن نیز می بایست مورد بررسی و کاوش قرار گیرند.

در این نشست دکتر محمد اسماعیل اسماعیلی جلودار (دانشگاه تهران): گستره ی سفالینه های ایرانی بر سواحل عمّان و اقیانوس هند در اواخر ساسانی و صدر اسلام، دکتر حامد وحدتی نسب (دانشگاه تربیت مدرّس): خلیج فارس و نخستین پراکنش های انسانی، دکتر لیلا مکوندی (دانشگاه کاشان): هخامنشیان در خلیج فارس، دکتر عباسعلی رضایی نیا (دانشگاه کاشان): حضور الیمایی ها در خلیج فارس ودکتر محسن جاوری (دانشگاه کاشان): بندر قَلهات عمّان: سند حاکمیّت ایران بر سواحل جنوبی خلیج فارس مطالبی را ارائه کردند.

( ۱ )

نظر شما :