رییس دانشگاه کاشان: دانشگاه موتور محرکه جامعه است

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۹ کد : ۴۴۷۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۶۰۴
رییس دانشگاه کاشان گفت: دانشگاه موتور محرکه جامعه است و دانشگاه است که جامعه را می سازد.
 

رییس دانشگاه کاشان گفت: دانشگاه موتور محرکه جامعه است  و دانشگاه است که جامعه را می سازد.

 

دکتر عباس زراعت در مراسم ارج داشت مقام استاد و تجلیل از اساتید نمونه آموزشی ، نیروی انسانی را مهمترین عامل رشد و توسعه دانست و اظهار کرد: بر حسب آمار توسعه بسیاری از کشورهای پیشرفته به خاطر نخبگان ایرانی است. ایشان افزود: قریب به سه درصد جمعیت کانادا را نخبگان و متخصصان ایرانی تشکیل می دهند.

 

وی به منابع عظیم طبیعی و ذخایر زیر زمینی ایران و کسب رتبه دوم  کشورمان بعد از کشور روسیه  اشاره کرد و افزود: نیروی انسانی ما باید از این پتانسیل های موجود در کشورمان به نحو احسن استفاده کند تا به کشوری توسعه یافته تبدیل شود.

 

دکتر زراعت خاطر نشان کرد: ما به عنوان قشر دانشگاهی و نخبگان جامعه مسئولیت داریم و جامعه نیز از ما انتظار دارد که مشکلات و نیازهای جامعه را مرتفع سازیم.

 

وی با اشاره به اینکه بر  اساس تعریف دانشمندان، توسعه فرایندی است که از تعامل بین اندیشه ها و افکار نو با نهادهای سنتی، نوسازی ساختارها و نهادها را در پی دارد  گفت: بر این اساس زیر ساخت توسعه و نوآوری،  افکار بلند، علم و اندیشه است.

 

دکتر زراعت، سیر نزولی اعتلای علمی کشور، پایین بودن کیفیت آموزشی و گسترش  انتحال در پژوهش را  از مشکلات آموزش عالی بیان کرد و گفت: مقالات علمی برخی استادان متاسفانه سرقت علمی از دیگران  است و هر هیات علمی در کشورمان حدود نیم مقاله تهیه می کند.

 

وی با بیان اینکه حساسیت جامعه علمی به مسایل جامعه و احساس مسئولیت برای حل معضلات کم شده  است خاطر نشان  کرد: سرمایه اجتماعی در دانشگاه رو به نزول است و مقاله نویسی در دانشگاه ها برای  ارتقاء است و نه برای رفع نیازهای جامعه.

 

رییس دانشگاه کاشان به تلاش برخی اساتید که خود را وقف توسعه دانشگاه و جامعه می کنند اشاره نمود وضمن قدردانی از این اساتید اظهار داشت : استادان دانشگاه باید بر اساس برنامه کشور و برنامه های بالادستی بر مبنای جهانی شدن کار کنند و بایستی استفاده از فناوری را در دستور کار قرار دهند.

 

وی فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای توسعه علمی را لازم دانست و  افزود: تعداد دانشجویان ما از سال 1357 تاکنون حدود 30 برابر شده است واین در حالیست که  امکانات و آزمایشگاهها و زیر ساخت های مناسب برای روند روبه رشد دانشجویان فراهم نشده است.

 

رییس دانشگاه کاشان رسالت  آموزش عالی را تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص عنوان کرد و گفت: رسالت دانشگاه ارتقاء سطح فرهنگ عمومی و رشد فضایل اخلاقی و گسترش مرزهای دانش است.

 

وی ارتباط با صنعت را گام رسیدن به توسعه علمی دانست و افزود: باید استادان دانشگاه با همت والای خود دیوار بی اعتمادی بین دانشگاه و صنعت و جامعه را بردارند و انسانهای فرهیخته، پاک، صالح و متخصص را تحویل جامعه دهند.

 

دکتر زراعت  نرخ بیکاری کشور را 11 درصد بیان کرد و گفت: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی 40 درصد است که از هر دو نفر فارغ التحصیل دانشگاه فقط یک نفر می تواند وارد بازار کار شود.

 

وی ماموریت گرائی را از دیگر رسالت های دانشگاه  دانست و اظهار کرد: قرار است بودجه ها بر اساس ماموریت ها داده شود لذا در تامین منابع مالی دانشگاه باید خودمان همت کنیم و به بودجه دولت اکتفا نکنیم.

 

وی تصریح  کرد: امروز سهم پژوهش در تولید ناخالص ملی حدود نیم درصد است که در سال  57 ذیز همین رقم بوده امادر برنامه ششم پیش بینی شده که در پایان برنامه، 4 درصد از تولید ناخالص ملی به پژوهش اختصاص یابد.

 

رییس دانشگاه کاشان تاکید کرد: راه برون رفت از مشکلات، ارتباط دانشگاه با صنعت ،کارآفرینی و  ایجاد شرکت های دانش بنیان  است.

 

دکتر زراعت توجه به کیفیت  را از برنامه های دانشگاه عنوان کرد و افزود: برای کیفی کردن فعالیت ها، گروه های آموزشی باید همت کنند و برنامه های اصلی و چشم اندازها را ترسیم کنند.

 

وی  توجه به نیاز و معضلات جامعه  را از استادان دانشگاه خواستار شد و تاکید کرد: استادان باید مشکلات جامعه همچون مفاسد اقتصادی، علت تعطیلی صنایع کاشان، اعتیاد ، طلاق،  بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی  را بررسی کنند و راه حل های تحقیقاتی را برای رفع این معضلات ارائه نمایند.

 

رییس دانشگاه کاشان، اخلاق حرفه ای را در محیط دانشگاه را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید خودمان را مسئول و عضوی از خانواده دانشگاه بدانیم و مصالح دانشگاه را بر مصالح شخصی ترجیح دهیم.

 

دکتر زراعت بازی های سیاسی را آفتی  برای جامعه و کشور دانست و افزود: آن چیزی که موجب عدم رشد  کشور و دانشگاه می شود جناح بازی هاست و باید همه دست به دست هم برای ارتقاء دانشگاه همت کنیم و محیط دانشگاه به محیط گفتمان منطقی تبدیل شود نه گفتمان مچ گیری.

 

وی با تاکید براستفاده از فرصت ها و قابلیت های منطقه گفت: رصدخانه بین المللی کامو فرصتی است که باید مطالبه عمومی ما باشد و دانشگاه کاشان مدیریت رصدخانه را بر عهده بگیرد تا دانشکاه کاشان بین المللی شود.

 

رییس دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: دریاجه نمک ، باستان شناسی و آثار فرهنگی و تاریخی، گردشگری، کویر، انرژی خورشیدی و مفاخر کاشان سرمایه هایی برای شهر هستند که باید از این پتانسیل ها به نحو مطلوب برای توسعه شهر استفاده شود.

 

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه کاشان نیز در این نشست با تبریک روز استاد، گزارشی از نحوه انتخاب استادان نمونه آموزشی را ارائه کرد و گفت: جذب اعضای هیات علمی با کیفیت و نخبه های آموزشی از برنامه های  این معاونت است.

دکتر محمد الماسی اظهار کرد: حدود 70 استاد طی دو سال اخیر به جمع اعضای هیات علمی دانشگاه افزوده شده است.

 

وی اصلاح هرم استاد به دانشجو را از برنامه های معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیان کرد و افزود: در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه یک به 17 است.

 

دکتر الماسی با اشاره به تاکیدات وزارت علوم بر کیفیت آموزشی خاطر نشان کرد: با ایجاد مدیریت کیفیت آموزشی در نظر است امور آموزشی دانشگاه ارتقاء بیشتری یابد.

 

در پایان این مراسم از استادان ارتقاء یافته و نمونه آموزشی سال 94 دانشگاه کاشان تجلیل شد.


نظر شما :