همایش نکوداشت ملک الشعرای بهار در دانشگاه کاشان برگزار شد

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۲:۵۰ کد : ۴۴۳۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۶۸
برگزاری همایش نکوداشت ملک الشعرای بهار در کاشان

 

نخستین  همایش خاندان بهار، چهار نسل در خدمت فرهنگ ایران  با حضور خانواده مرحوم بهار، اندیشمندان و ادیبان وجمعی از شاعران سراسر کشور در دانشگاه کاشان گشایش یافت .

رییس دانشگاه کاشان  در این مراسم هدف از برگزاری این همایش را پاسداشت شخصت مرحوم بهار و تجلیل از خانواده ایشان ذکر کردو گفت: مراکز علمی در پاسداشت مفاخر و سرمایه های کشور و انتقال روحیه تفکرمفاخر به نسل جوان  وظیفه سنگینی دارند.

وی برگزاری اینگونه همایش ها با حضور شخصیت  های برجسته علمی و ادبی کشور را یکی از راههای انتقال ارزشها به نسل جوان بیان کرد و افزود: باید با روش های  مختلف  به جوانان بگوئیم و بیاموزیم که گذشته ما چه بوده و چه شخصیت های برجسته ای را برای ما به ارمغان گذاشته است.

وی با بیان اینکه اگر جوانان امروز ما الگوی مناسبی نداشته باشند به بیراهه کشانده می شوند خاطر نشان کرد: در برپایی اینگونه همایش ها ، ارزشهایی که مفاخر به آنها توجه داشتند را باید بیشتر مورد توجه قرار دهیم و برای جوانان تبیین کنیم .

رییس دانشگاه کاشان فقر فرهنگی را یکی از مشکلات جامعه امروز ما دانست و افزود: باید ارزشهای اخلاقی را که مفاخر به آن توجه داشتند احیاءشود و به جوانان یاداوری کنیم که باشناخت و آگاهی از شخصیت های علمی و ادبی کشور به خودمان اتکا کنیم و روی پای خود بیاستیم و به کشور و جامعه خود خدمت کنیم.

زراعت تاکید کرد: یکی از راههای مقابله با تهاجمات فرهنگی شناساندن مفاخر به نسل جوان است.

وی به شخصیت برجسته مرحوم بهار اشاره کرد و گفت: مرحوم بهار برای اینکه جامعه ای آزاد پرورش دهد و بیشتر به کشورش خدمت کند با فقر دست و پنچه نرم کرد.

  وی خاطر نشان کرد: مرحوم بهار شخصیتی جامع الاطراف بود که در همه زمینه های فرهنگ، سیاست و علمی و ادبی خوب درخشید وآثار ماندگار ی را برجای گذاشت که بسیاری از آثارش در حال حاضر منبع درسی و مرجع تحقیق دانشجویان قرار می گیرد.

رییس دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه دیوان اشعار و سیاست و روزنامه‌نگاری مرحوم بهار همیشه و زبانزد بوده است افزود:  همفکری با آیت‌الله مدرس و نقش مهمی که در استقلال و آزادی و مبارزه با استعمار داشت‌ بر کسی پوشیده نیست.و در تحول سیاسی یک از همراهان جدی مرحوم مدرس بود که در سیاست تاثیر بسزایی داشت.

زراعت در ادامه به خصوصیات اخلاقی یک شاعر پرداخت و افزود: اخلاق، عاطفه، مردمی بودن، آزادگی و شجاعت از خصوصیات یک شاعر موفق است و همه این خصوصیات در بهار جمع شده بود و خدا به او لطف داشته که طبع شعر و شاعری را در وجود او به ودیعه گذاشته بود و این رسالتی بزرگ است که حروف را به نظم درآورده و پیام‌آوری برای انسانیت باشد.

رییس دانشگاه کاشان با تاکید بر پاسداشت مفاخر عصر حاضر که در قید حیاتند، سرمایه انسانی را بالاترین سرمایه دانست و گفت: متاسفانه خیلی از نخبگان به پای سیاست بازی از کشور خارج می شوندکه این شایسته و بایسته نیست.

علی میرانصاری عضو شورای عالی مرکز دائره المعارف اسلامی و مدیر بخش ادبیات دانشنامه ایران طی سخنانی در این همایش اظهارکرد: ، چاپ و رونمایی چهار عنوان کتاب مربوط به بهار از جمله «یادگار نامه بهار»، «دیوان اشعار میرزا احمد صبوری کاشانی»، «دیوان اشعار ملک الشعرای بهار» و «دیوان اشعار ملک الشعرای صبوری» را از جمله وجوه متمایز این همایش برشمرد.

وی به حضور150 استاد و دانشجو از سراسر کشور و ارائه 20 مقاله تخصصی سفارشی در این همایش اشاره کرد و گفت: پخش ویژه نامه بهار به عنوان ضمیمه یکی از روزنامه های کثیرالانتشار و چاپ مقالات ارائه شده در این همایش از جمله امتیازات آن است.

وی خاطر نشان کرد: در این همایش دو روزه  شخصیت و آثار ملک الشعرای بهار در هفت بخش تخصصی و نیز تصنیف ها و موسیقی این شاعر ادیب نقد و بررسی می شود.

محمدتقی بهار ملقب به ملک‌الشعرا، شاعر، ادیب، نویسنده، روزنامه ‌نگار و سیاستمدار معاصر ایرانی است که 16 آبان 1265 هجری شمسی برابر با 1305 قمری در شهر مشهد دیده به جهان گشود.

ملک‌الشعرای بهار دوم اردیبهشت سال 1330 در سن 64 سالگی به دیار باقی شتافت، مدفن این شاعر نامی در ظهیرالدوله شمال تهران واقع است.

نخستین کنگره ملک الشعرای بهار به مناسبت نکوداشت شصت و پنجمین سالگرد درگذشت وی، در ایران به همت دانشگاه کاشان، مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، نهاد ریاست جمهوری، فرمانداری ویژه کاشان، شهرداری و شورای اسلامی شهر کاشان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره میراث فرهنگی با حضور اندیشمندان و شعرای برجسته سراسر کشور و ادیبان در دانشگاه کاشان به مدت دو روز ادامه دارد.

گفتنی است اجداد این بزرگ در دیار کهن کاشان می زیسته اند

 
 


نظر شما :