سوگواره ایام فاطمیه و کارگاه آموزشی و آسیب شناسی تعزیه در دانشگاه کاشان برگزار می شود

۱۲ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۵:۲۸ کد : ۴۳۴۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۳۵
معاون فرهنگی دانشگاه کاشان از برگزاری سوگواره ایام فاطمیه در دانشگاه کاشان خبر داد.


 

معاون فرهنگی دانشگاه کاشان از برگزاری سوگواره ایام فاطمیه به همراه کارگاه آموزشی و آسیب شناسی تعزیه در این دانشگاه خبر داد

   دکتر حسین ستار گفت: این سوگواه در دو بخش کارگاه آموزشی وشب شعر برگزار می شود .

 به گفته وی کارگاه آموزشی این سوگواره با موضوع آموزش و آسیب شناسی تعزیه می باشد که طی  دو نیمروز در تاریخ های 17 و 18 اسفند ماه جاری با شرکت مجامع و گروههای تعزیه خوان منطقه فرهنگی کاشان برگزار خواهد شد .

 

معاون فرهنگی فرهنگی دانشگاه کاشان در تشریح انگیزه این کارگاه افزود: کاشان یکی از خاستگاههای اصلی هنر آیینی شبیه خوانی است و میر عزا و دیگر نسخه نویسان کاشانی از سرامدان گسترش وترویج این شیوه عزاداری بوده اند .از سوی دیگر  ماهیت نمایشی تعزیه که سه هنر موسیقی ، نمایش و شعر را یکجا روی صحنه می برد و هنرهای جانبی دیگری نیز که در طول زمان در کنار تکایای تعزیه شکل گرفته اند، باعث شده در دهه های اخیر نظر پژوهشگران ، مجامع علمی و هنری ، مستشرقین و نیزدانشجویان علاقند به آن جلب شود.

 

ستار با خاطر نشان ساختن این نکته که پرداختن به بن مایه های اصیل فرهنگ ایرانی واسلامی و برقراری پیوند بین نقش آفرینان هنر های بومی با مجامع علمی به ویژه دانشجویان از دغدغه های این معاونت می باشد ،از عموم علاقمندان مخصوصا جامعه تعزیه وتئاتر ونیز اساتید و دانشجویان دعوت کرد در این کارگاه دوروزه شرکت نمایند.

 

وی با اشاره به اینکه به شرکت کنندگان دراین دوره گواهی نامه معتبر اعطا خواهد شد از دکتر داوود فتحعلی بیکی پژوهشکر تعزیه و رضا حیدری و مرتضی صفاریان پشکسوتان و چهره های ماندگار تعزیه ایران به عنوان مدرسان این کارگاه نام برد.

 

معاون فرهنگی دانشگاه شب شعر فاطمی با حضور شاعران برجسته کشوری و استانی را حسن ختام این سوگواره نام برد و از همراهی ادرات فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان و آران وبیدگل، اداره آموزش و پرورش کاشان ، و گروهها و مجامع تعزیه و تئاتر کاشان در برپایی این محفل مذهبی ، فرهنگی قدر دانی کرد.


این مراسم با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آران و بیدگل، اداره آموزش و پرورش کاشان و انجمن های تعزیه و تئاتر کاشان و آران و بیدگل، 17 و 18 اسفند ماه جاری در تالار آزادی دانشگاه کاشان برگزار می گردد.
 

( ۱ )

نظر شما :