طراحی و اجرای تابلو وحدت در کثرت در دانشگاه کاشان

۲۷ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۲۲ کد : ۴۳۲۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۳۰۴
تابلو "وحدت در کثرت" کاری از آقای حمیدرضا کشاورزی دانشجوی کارشناسی ارشد هنر اسلامی دانشگاه کاشان طراحی و در ورودی تالار آزادی دانشگاه نصب شد

 

تابلو "وحدت در کثرت" کاری از آقای حمیدرضا کشاورزی دانشجوی کارشناسی ارشد  هنر اسلامی  دانشگاه کاشان طراحی و در ورودی تالار آزادی دانشگاه نصب شد.

 

استاد راهنمای این طرح پژوهشی، هدف از این طرح را، ایجاد اثری که برآیند و محصول مطالب و موضوعات عنوان شده در پایان نامه گونه شناسی ترسیم خط بنایی به صورت عملیاتی باشد بیان کرد و گفت: در این اثر هنرمند با استفاده از  شیوه طراحی و جلوه: به روش بنایی منفرد با جلوه ساده پرداخته است.

 

دکتر حسین ستار اظهار داشت: در این اثر طراحی، هشت نام از اسماالله موجود در نماز شامل: الله، الرحمن، الرحیم، المالک، الاحد، الصمد، العظیم و الاعلی به کار رفته است. این کلمات با تکیه بر اصل تکرار برای اشاره به مفهوم اصلی؛ وحدت در کثرت چینش و ترکیب بندی شده اند. چینش واحد های اثر به شیوه مربع قناس انجام پذیرفته  و ترکیب بندی کل، شامل چهار مربع قناس به صورت برجسته-اشاره به نماد مثبت- و پس زمینه به صورت فرو رفته -اشاره به نماد منفی- انجام شده است.

دکتر ستار وی مواد مصرفی در این طرح را سفال پخته شده در دمای 1020 درجه بیان کرد و گفت: روش اجرای این اثر قالبی، نقش برجسته و نقش فرورفته است.

وی  ابعاد واحدهای این طرح را  10×10 سانتی متر و ابعاد کل بدون قاب اثر را 151×530 سانتی متر ذکر نمود.

لازم به ذکر است که خط بنّایی یا مَعْقِلی یکی از انواع خوشنویسی اسلامی است که نوعی خط کوفی زاویه دار به شمار می رود و از ترسیم اشکال هندسی مانند مربع، لوزی، مستطیل و خطوط موازی و متقاطع حاصل می شود.

 

 

( ۱ )

نظر شما :