رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه کاشان: معیار ارزش و اعتبار دانشگاه به درآمد حاصل از فناوری است

۲۹ دی ۱۳۹۴ | ۱۱:۵۶ کد : ۴۲۵۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۷۸
رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه کاشان گفت: معیار ارزش و اعتبار دانشگاه تعداد دانشجو، اساتید و تعداد مقالات نیست بلکه درآمد حاصل از فناوری تعریف شده است

رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه کاشان گفت: معیار ارزش و اعتبار دانشگاه  تعداد دانشجو، اساتید و تعداد مقالات نیست بلکه درآمد حاصل از فناوری تعریف شده است.

 داوود حسنعلیان اظهار داشت: دانشگاه کارآفرین علاوه بر آموزش و تولید علم، باید بتواند تربیت نیروی انسانی مورد نیاز توسعه را در راستای تجاری سازی علم که نمود آن تأسیس شرکت های دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان است عهده دار باشد.

 وی حرکت در مسیر تبدیل دانشگاه ها به سمت و سوی دانشگاه های کارآفرین را از سیاست های وزارت علوم بیان کرد و افزود: در چنین دانشگاه هایی دانشجویان به گونه ای تربیت می شوند که بتوانند ضمن نوآوری، فناوری و تجاری سازی، کسب و کار مبتنی بر دانش را ایجاد کنند.

 وی خاطر نشان کرد: یکی از برنامه های وزارت علوم در ایجاد مراکز کارآفرینی کمک به سیاستگزاری و برنامه ریزی جهت سوق دانشگاه ها از آموزشی (نسل اول) به دانشگاه کارآفرین(نسل سوم) است زیرا امروزه در معیار جهانی به دانشگاه های آموزشی صرف دانشگاه اطلاق نمی شود.

 رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه کاشان گفت: دانشگاه نسل سوم تنها مکانی برای یادگیری یکسری آموزش های صرف نظر و غیر کارا نیست بلکه افرادی را به جامعه تحویل می دهد که دانش را در کنار پژوهش های کاربردی به خدمت گرفته و با نوآوری و تجاری سازی ثروت خلق کند.

 وی با تاکید بر اینکه در دانشگاه باید هزینه فایده را محاسبه کنیم افزود: ما موظف هستیم در حد کلان میزان تولید، نقش و تأثیر عملکردمان را به عنوان یک مجموعه دانشگاهی در جامعه ارزیابی و مشخص نموده و دائما روش ها و متدهای به روز و کارآمد را جهت بهبود بخشی به روند علمکردمان پیگیری و تجربه نمائیم.

  وی خاطر نشان کرد: دانشگاه مسئول کمک و تدوین راهبری کلان جامعه است به گونه ای که توسعه در تمامی ابعاد با یک تفکر منطقی تبیین و فناوری تولید شده عامل رفع نیاز و یا حل یک مشکل باشد.

 رئیس مرکز کارآفرنی دانشگاه کاشان ارایه و خلق ایده های متناسب با نیاز جامعه را ضروری دانست و افزود: تمام واحدها و ارگانهای موجود با توجه به سرعت تغییری که در دنیا در حال وقوع است اگر نتوانند خود را با نیازهای جامعه وفق دهند از بین می روند و اگر سازمانی نتواند با زمان و نیاز منطبق شود با وجود سرمایه گذاری سنگین آینده روشنی برای آن متصور نخواهد بود.

 وی با اشاره به اینکه دانشگاهها در هر دوره ای نقشی را عهده دار بوده اند اظهار داشت: یکی از رسالت های دانشگاه ها در دنیا گردآوری تکنولوژی ها، سرمایه گذاران و کارآفرینان در مرکز رشد و پارکهای علم و فناوری است.

 حسنعلیان خاطر نشان کرد: دانشگاه زمانی موفق است که همزمان با تولید دانش و فناوری جنبه های عملی فناوری را نیز عهده دار باشد و به عبارت دیگر به موفقیت های علمی و عملی توأمان دست پیدا کند.

 وی با بیان اینکه در یک دانشگاه کارآفرین، تفکر کارآفرینی در تمامی اجزا و ارکان آن جریان دارد افزود: کارآفرینی در دانشگاه برایند و محصول نهایی کل مجموعه دانشگاه است و لذا همپوشانی وظایفی با کلیه معاونت ها و واحدهای دانشگاهی دارد و فقط با همکاری و شناخت رسالت دانشگاه در تمامی اجزاست که می توانیم به هدف که همان دانشگاه کارآفرین است دست یابیم.

 رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه کاشان، مهمترین وظیفه مرکز کارآفرینی را اجرای مصوبات کمیته کارآفرینی و کمک به سیاستگزاری کلان دانشگاه در جهت حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین و از نظر عملی نیز فعالیت در چهار بخش آموزشی، ترویج ، مشاوره و پژوهشی است.

 حسنعلیان در مورد برنامه های آموزشی، برگزاری 32 دوره آموزشی شامل کلاس های نرم افزاری، آموزشی، مهارتی و کلاسهای کارآفرینی، برگزاری چهار دوره  با کمک سازمان فنی و حرفه ای و انعقاد تفاهم نامه همکاری و تصویب دو واحد درس کارآفرینی با رویکرد یک درس و چند استاد را از عمده ترین فعالیت های مرکز در نیمه نخست سال جاری عنوان کرد.

 وی با اشاره به نقش مهم ترویج در فرایند فعال سازی استفاده هر چه بیشتر از توان دانشجویی را در قالب تشکیل باشگاه همیاران افتخاری کارآفرینی برشمرد و افزود: تیم بندی دانشجویان علاقمند در قالب تیم مجله، تیم ایده، تیم کسب و کار و غیره بوده که حاصل عمکرد این تیم ها انتشار ماهانه مجله الکترونیکی، برگزاری مسابقات ایده کافی در دانشکده های فنی مهندسی و علوم، برگزاری بازارچه کسب و کار و غیره است.

  رئیس مرکز کارآفرینی دانشگاه کاشان، ارایه مشاوره به دانشجویان و اعضای محترم  هیات علمی از دیگر فعالیت های مرکز بیان کرد و گفت: برگزاری مسابقات ایده شو در تمامی دانشگاه، راه اندازی بانک ایده، همکاری با دانشگاه های علوم پزشکی و آزاد، همکاری با شهرداری، آموزش و اجرای جدید ترین متدها و فنون آموزش خلاقیت در صورت همکاری گروها از برنامه های پیش روی این مرکز است. 


نظر شما :