رئیس انجمن زمین شناسی ایران: مدیریت و تغییر الگوی مصرف راهکار حل بحران آب است

۰۷ دی ۱۳۹۴ | ۱۱:۵۱ کد : ۴۲۰۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۵۳
رئیس انجمن زمین شناسی ایران گفت: بهرین راهکار برای حل بحران آب مدیریت مصرف و تغییر الگوی مصرف است

 

رئیس انجمن زمین شناسی ایران گفت: بهرین راهکار برای حل بحران آب مدیریت مصرف و تغییر الگوی مصرف است.

 

دکتر سروش مدبری در زنگ اندیشگاه  سلسله  کرسی های  آزاد اندیشی با موضوع تامین آب، وضعیت موجود و راهکارهای پیش رو در قالب توسعه پایدار، به اقلیم خشک و آسیب پذیری ایران اشاره کرد و اظهار داشت: سال 1335 برای هر ایرانی حدود 7 هزار متر مکعب سرانه آب وجود داشت ولی هم اکنون این سرانه با جمعیت 70 میلیونی به 1700 تا 1800 متر مکعب رسیده است که اگر درست مصرف نشود در آینده، با افزایش بی رویه جمعیت و مصرف بی رویه آب، این میزان در سال 1404 به یک هزار و 5000 متر مکعب میرسد که در این صورت با بحران آب مواجه خواهیم شد.

 

وی با بیان اینکه بیشتر آب ها از منابع سطحی و زیر زمینی تامین می شود افزود: با این برداشت بی رویه با کاهش سطح آبخوان ها مواجه می شویم.

 

وی به وجود  حدود 700 هزار چاه آب در کشور اشاره کرد و افزود: حدود 50 میلیارد متر مکعب آب از آبهای زیر زمینی برداشت می شود.

 

وی با بیان اینکه حدود 55 درصد از منابع آب کل کشور از طریق آب زیر زمینی تشکیل می شود خاطر نشان کرد: فقط بین 4 تا 5 هزار حلقه چاه در کشور مسدود شده است.

 

دکتر مدبری خاطر نشان کرد: حدود 41 هزار رشته قنات نیز در کشور وجود دارد که حدود 4 میلیارد متر مکعب آب تامین می کنند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: اگر برداشت آب به طور درست صورت گیرد به هیچ وجه با کمبود آب مواجه نمی شویم.

 

وی افزود: از 609 دشت کشور حدود 300 تا 350  دشت به عنوان دشت ممنوعه و بحرانی است.

 

دکتر مدبری  خاطر نشان کرد: در کشور حدود شش میلیارد متر مکعب مازاد برداشت سالانه آب، 110 میلیارد متر مکعب کسری ذخیره استاتیک و سالانه حدود یک هزار و 200 کیلومتر کف شکنی در چاه ها انجام می شود.

 

وی یک از گریزها برای تامین آب را سد سازی بیان کرد و افزود: حدود 647 سد در کشور در حال بهره برداری داریم که با مطالعات انجام شده قرار است این تعداد به 1330 سد برسد.وی خاطر نشان نمود که ایران به عنوان سومین کشور سد ساز در دنیا معرفی شده است.

 

وی با بیان اینکه ایران بالاترین مصرف سرانه آب دنیا را دارد  اظهار داشت: بیشترین میزان آب دربخش کشاورزی و صنعت مصرف می شود که با تغییر کاربری آب و استفاده بهینه می توان در مصرف آب صرفه جویی کرد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

نظر شما :