انتشار دو اثر پژوهشی جدید تألیف دکتر اکبری عضو هیات علمی دانشگاه کاشان

۲۵ آذر ۱۳۹۴ | ۱۲:۱۷ کد : ۴۱۸۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۳۳۵
کتاب "نیایش شرقی" و "خمیر سنگ" عنوان دو پژوهش نظری و عملی به دو زبان فارسی و انگلیسی است که با حمایت بخش خصوصی توسط دکتر عباس اکبری عضو هیات علمی دانشگاه کاشان، هم زمان با برپایی نمایشگاه های مرتبط چاپ و به صورت رایگان توزیع شد
 

کتاب "نیایش شرقی" و "خمیر سنگ" عنوان دو پژوهش نظری و عملی به دو زبان فارسی و انگلیسی است که با حمایت بخش خصوصی توسط دکتر عباس اکبری عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان، هم زمان با برپایی نمایشگاه های مرتبط چاپ و به صورت رایگان توزیع شد.

 

نیایش شرقی در 108 صفحه رنگی و با چاپی نفیس در بردارنده تصاویر عملی از مراحل ساخت محراب زرین فام مسجد میدان سنگ کاشان توسط عباس اکبری و همچنین مقاله ای مفصل و خواندنی از پروفسور مارکوس ریتر مورخ هنر برجسته اتریشی با عنوان "زیباترین " درباره تاریخچه و سرگذشت خواندنی این محراب است.

 

مارکوس ریتر سال گذشته یک سخنرانی در دانشگاه کاشان داشت که زمینه این همکاری مشترک را با عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان به عمل آورد.

 

خمیر سنگ نیز عنوان پژوهش نظری و عملی دیگری است در 48 صفحه رنگی که مرتبط با یکی از دستاوردهای فنی سرامیست های گذشته ایرانی یعنی نوعی چینی با دمای پخت پائین است که توسط دکتر اکبری تألیف شده است.

 

اکبری در این پژوهش کوشیده است تا با بازنگری واژه ها یادآوری منابع کهن مرتبط، توجه به نمونه های باقی مانده ویژگی های خمیر سنگ و یک فرضیه جدید و نتیجه این پژوهش در قالب یک فرمول کارآمد کردن پژوهش هایی از این دست را نشان دهد.

 

این پژوهش نتیجه یک مطالعه میدانی 15 ساله از قطعات سرامیک شکسته اطراف منطقه کاشان و همچنین به روز کردن مطالب کتاب های "الجماهر فی الجواهر" ابوریحان بیرونی، "عرایس الجواهر و نفایس الاطایب" تالیف ابوالقاسم عبدالله کاشانی است.

 

این پژوهش از جمله پژوهش های مرتبط با احیای فن آوری های بومی برای کاربردهای امروزی است.

 

( ۱ )

نظر شما :