ارائه نمایشگاه مجسمه و چیدمان دکتر اکبری روایتی تازه از اثر 800 ساله ایرانی

۲۴ آبان ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۸ کد : ۴۱۲۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۸۹۶
دکتر عباس اکبری عضو هیات علمی دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان در نمایشگاه مجسمه و چیدمان خود روایتی تازه از اثری 800 ساله را به‌نمایش گذاشته است.
 

دکتر عباس اکبری عضو هیات علمی دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان در نمایشگاه مجسمه و چیدمان خود روایتی تازه از اثری 800 ساله را در گالری آن تهران به‌نمایش گذاشته است.

 در این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار سرامیک این هنرمند با عنوان «خمیر سنگ» و همچنین روایتی تازه از محراب مسجد میدان سنگ کاشان با عنوان «نیایش شرقی» به‌نمایش گذاشته شده است.

این اثر که قطعا یکی از مهمترین آثار فاخر هنر دوره اسلامی است، اکنون در موزه پرگامون برلین نگهداری می‌شود و جای خالی آن در محل اصلی در مسجد میدان سنگ کاشان بهانه‌ای شد تا عباس اکبری، مجسمه‌ساز معاصر، این‌بار در ادامه کارهای خود که عموما براساس تاریخ و فرهنگ ایران است به سراغ این اثر یگانه برود.

او کوشیده است نخست ضمن بازسازی و سپس با نگاهی شخصی چهره‌ای متفاوت و معاصر از این اثر را به‌نمایش بگذارد. کار با موضوعات و عناصر هنرهای گذشته ایرانی اگرچه پیش‌تر و در دهه 40 شمسی با مکتب سقاخانه شروع شد، اما به‌ نظر می‌رسد اکبری در این نمایشگاه و در ادامه سایر آثار خود مسیر دیگری را پیشنهاد می‌کند که متفاوت با آثاری متکی بر نقوش و فرم‌های هنرهای سنتی بویژه مکتب سقاخانه‌ای است.

این مسیر بیش از آن‌که مبتنی بر نشانه‌های تصویری برای به‌نمایش گذاشتن هویت ایرانی باشد، براساس جوهره و عناصر مفهومی فرهنگ و تاریخ ایرانی استوار است.

نمایشگاه آثار مجسمه و چیدمان عباس اکبری، مجسمه‌ساز و سرامیست، 22 آبان‌ماه با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان در گالری «آن» تهران افتتاح شد.

 

 


نظر شما :