معاون فرهنگی دانشگاه کاشان بر ضرورت فضای نقد و آزاداندیشی در دانشگاه تاکید کرد

۲۳ آبان ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۸ کد : ۴۱۱۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۱۹
نشست هم اندیشی معاونت فرهنگی با مسئولین تشکلهای اسلامی دانشگاه کاشان روز دوشنبه مورخ 18/8/94 در محل دفتر معاونت فرهنگی در فضایی صمیمی برگزار شد.
 

نشست هم اندیشی معاونت فرهنگی با مسئولین تشکلهای اسلامی دانشگاه کاشان  در محل دفتر معاونت فرهنگی در فضایی صمیمی برگزار شد.

در این جلسه که با حضور مسئولین هر چهار تشکل دانشجویی دانشگاه (انجمن اسلامی دانشگاه؛انجمن اسلامی مستقل؛بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی) برگزار شد دانشجویان به بیان نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود در خصوص فعالیتهای فرهنگی دانشگاه پرداختند.

دکتر ستار معاون فرهنگی دانشگاه در این نشست بر ضرورت فضای نقد و آزاداندیشی در دانشگاه تاکید کرد و گفت: شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران علت رشد اسلام تمدن اسلامی را باز شدن  فضای تحمل و آزاد فکری برای طرح نظر و علت نزول و ضعیف شدن جوامع اسلامی را از بین رفتن فضای تحمل می دانند...لذا در حال حاضر مهمترین آسیب کم شدن فضای تحمل در جامعه است.

وی با بیان اینکه کرسی‌های آزاد‌اندیشی بر مبنای باز کردن فضا جهت طرح نظرات برپا شد اظهار داشت: خوب است که انتقادات وارده بر عملکرد دانشگاه در حوزه های مختلف ابتدا در خود دانشگاه طرح گردد و نه در بیرون از دانشگاه.آزادی خوب است ولی در کنارش قانون هم باید رعایت شود چرا که آزادی بدون قانون هرج و مرج است.باید توجه داشته باشیم که هدف از همه فعالیتهای فرهنگی ارتقای فضای اخلاقی است.

وی افزود: دانشجویان تنها بر مبنای انگیزه‌های دینی و انسانی خود مشغول فعالیتهای فرهنگی می شوند و این کار جدا از اینکه امتیاز ویژه ای برای ایشان ندارد گاهی موجبات زحمت و به سختی افتادن آنها هم می شود ازاینرو باید قدردان فعالین فرهنگی دانشجویی بود.

وی با بیان اینکه مبنای ما در کارهای فرهنگی قانون اساسی، فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری و نیز قوانین ابلاغی به دانشگاه در حیطه ی فعالیتهای دانشگاهی است تاکید کرد: همواره باید درس اولویت فعالین فرهنگی باشد و اجازه ندهند فعالیتهای فرهنگی به سطح علمی آنها لطمه بزند. در آیین نامه انتخاب دانشجوی نمونه در کنار صلاحیتهای علمی برای شایستگی های فرهنگی  نیز منظور گردیده و تشکلهای دانشجویی هم باید با تشکیل هسته های علمی در راستای تقویت علمی مجموعه ی خود بکوشند.

معاون فرهنگی دانشگاه کاشان اظهار داشت: برنامه های فرهنگی باید ایجابی و درخور جامعه دانشگاهی و فضای فکری و علمی دانشگاه باشد .به عنوان مثال در حوزه ی حجاب و عفاف همه نسبت به ضعفهای موجود در این زمینه که کل جامعه اعم از داخل دانشگاه و بیرون از آن را شامل می شود نقد داریم و لی باید کارهای ایجابی در این حوزه و میزان تاثیر گذاری آن مورد بررسی قرار گیرد.

وی استفاده از هنر در ترویج ارزشهایی همچون حجاب و عفاف را  بسیار موثر دانست و گفت: باید از این امکان استفاده کرد کمااینکه مقام معظم رهبری می فرمایند هیچ پیامی جز در قالب هنر ماندگار نخواهد بود... خوب است که تشکلهای دانشجویی از این ابزار بهره بگیرند و با دانشجویان رشته های هنر تعامل بیشتری داشته باشند.

نمایندگان تشکلهای دانشجویی نیز در این جلسه بر محورهایی همچون تقدیر و تشکر بابت باز شدن فضا برای فعالیت تشکلها، ضرورت هدف گذاری در انجام فعالیتهای فرهنگی، تولید محصولات فرهنگی، قانونمداری و توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، لزوم اجرای برنامه ها متناسب با نیاز دانشجویان، تشکیل اتاق فکر مشترک بین مجموعه های دانشجویی و... اشاره نمودند.از دیگر محورها ی تاکیدی دانشجویان :

انتقاد از طولانی شدن روند تصویب طرحهای فرهنگی؛ ضرورت ارتقای سازمانی معاونت فرهنگی؛ نیاز سنجی فرهنگی دانشجویان؛ ضرورت فضای تعامل بین تشکلهای دانشجویی و ایجاد اتاق فکر فرهنگی


نظر شما :