شورای انضباطی دانشجویان در اصلاح افراد خاطی و اجتناب از تخلف دانشجویان می‌کوشد

۲۰ آبان ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۷ کد : ۴۱۱۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۰۹
دبیر شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه کاشان گفت: شورای انضباطی در اصلاح افراد خاطی و اجتناب از تخلف دانشجویان می‌کوشد.

دبیر شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه کاشان گفت: شورای انضباطی در اصلاح افراد خاطی و اجتناب از تخلف دانشجویان می‌کوشد.

دکتر مجتبی بهرامیان اظهار داشت: در شورای انضباطی دانشجویان، به مواردی از قبیل جرائم عمومی، تخلفات آموزشی و اداری، تعرضات دینی، تخلفات سیاسی و امنیتی و تخلفات اخلاقی رسیدگی می‌شود.

وی افزود: شورای انضباطی دانشجویان به کلیه گزارش‌های رسیده در مورد دانشجویان، از سوی هر یک از اشخاص حقیقی یا حقوقی در داخل یا خارج از دانشگاه رسیدگی کرده و پس از بررسی صحت موضوع، در صورت ضرورت طرح در شورای انضباطی دانشجویان، پس از تشکیل پرونده و تفهیم اتهام، موضوع در شورای انضباطی بررسی گردیده و در صورت احراز وقوع تخلف، در حد اختیارات شورا حکم صادر می‌کند.

دکتر بهرامیان مطالعه دقیق آئین‌نامه و شیوه‌نامه انضباطی توسط دانشجویان گرامی را خواستار شد تا به عنوان قشر فرهیخته جامعه اسلامی با آگاهی و درک کامل از اقتضائات یک محیط آموزشی و علمی و هویت اصیل دانشجوی ایرانی، با احترام به حقوق دیگران، رعایت ضوابط و مقررات دانشگاه و حفظ منزلت دانشجوئی در محیط دانشگاه و جامعه، شئونات و شعائر اسلامی را در عمل مورد توجه قرار دهند تا مشمول احکام انضباطی و محدودیت‌های احتمالی در دوران تحصیل و پس از آن نشوند. وی همچنین گفت: تمرد دانشجو از پذیرش و اجرای احکامی که شورای انضباطی صادر می کند، خود تخلف محسوب شده و پس از رسیدگی در شورای بدوی می تواند موجب صدور حکم تنبیهی جدید شود.

ایشان با اشاره به اینکه شورای انضباطی دانشجویان از دو شورا به نام شورای بدوی و شورای تجدید نظر انضباطی تشکیل شده است خاطر نشان کرد: پس از وصول گزارش به دبیرخانه ی شورای انضباطی، از دانشجوی خاطی توسط دبیر شورای بدوی دعوت به عمل آمده و پس از تفهیم اتهام، دانشجو به صورت کتبی دفاعیات خود را ارائه می‌کند. در صورت احراز انجام تخلف، به تناسب تخلف صورت گرفته، در شورای بدوی حکم اولیه علیه دانشجوی خاطی صادر گردیده و رأی شورا به ایشان ابلاغ می شود.

وی تخلف در امتحان را از دیگر موارد رسیدگی شورای انضباطی بیان کرد و افزود: در سال‌های اخیر، از روشهای معمول تخلفات امتحانی، نوشتن تقلب در پشت برگه ی مجوز ورود به جلسه‌ی امتحان و همراه داشتن تلفن همراه در جلسه‌ی آزمون بوده است که پس از تذکرات متوالی و اطلاع رسانی به دانشجویان به روش های مختلف، اینگونه موارد تخلف محسوب شده و به تناسب تخلف انجام گرفته، دانشجوی خاطی تنبیه خواهد شد. شایان ذکر است چنانچه تقلب دانشجو محرز شود، تنبیهات شدیدی در مورد دانشجوی خاطی اعمال می‌گردد و دانشجو به تنبیه بند 6 یعنی نمره 0.25 در آزمون مربوطه و یکی از بندهای 1 تا 5 محکوم می‌شود و در صورت تکرار این تنبیه تا بند 12 تنبیهات قابل تشدید است.

دکتر بهرامیان رسیدگی به تخلفات مربوط به عفاف و حجاب را از دیگر وظایف این شورا بیان کرد و  اظهار داشت: طبق مصوبات شورای عفاف و حجاب دانشگاه در سالهای اخیر، دانشجویان خاطی خصوصاً دانشجویان با پوشش و حجاب نامناسب بعد از دو بار تذکر حضوری توسط همکاران انتظامات - البته اگر این تذکرات مفید و مؤثر واقع نگردد- به دبیرخانه ی عفاف و حجاب که زیرنظر معاونت فرهنگی دانشگاه اداره می شود، معرفی می گردند.

دبیر شورای انضباطی دانشجویان خاطر نشان کرد: پس از این مرحله در صورت تکرار خطا و عدم توجه دانشجو به تذکرات و مشاوره ی دلسوزانه ی استاد خویش، دانشجوی خاطی جهت تذکر نهایی و دریافت حکم انضباطی مربوطه به شورای انضباطی دانشگاه معرفی می گردد.

دکتر بهرامیان در پایان بیان کرد: علی‌رغم اطلاع‌رسانی و تدابیر اتخاذ شده، متاسفانه در سال گذشته تعدادی از دانشجویان به دلیل ارتکاب تخلفات مختلف، مشمول احکام انضباطی با درجات مختلف از جمله تذکر و توبیخ کتبی با درج در پرونده، درج نمره 25/0 در کارنامه آموزشی، محرومیت از برخی تسهیلات و محرومیت موقت از تحصیل شده‌اند، که متاسفانه آثار برخی از این احکام حتی پس از تحصیل در پرونده دانشجو باقی می‌ماند. وی ابراز امیدواری کرد تا دانشجویان محترم با رعایت شئونات دانشجوئی و مقررات و توجه به تذکرات داده شده از سوی افراد مسئول، به‌گونه‌ای رفتار نمایند که با کمترین آسیب، مسیر رشد و تعالی را با موفقیت طی نمایند.


نظر شما :