استاد دانشگاه تهران: سیلک یکی از قطب های تحولات فرهنگی در هزاره چهارم است

۲۸ مهر ۱۳۹۴ | ۱۲:۱۲ کد : ۴۰۶۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۵۴
استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران گفت: سیلک کاشان یکی از قطب‌های تحولات فرهنگی در هزاره چهارم به حساب می آید.
 

استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران گفت: سیلک کاشان یکی از قطب‌های تحولات فرهنگی در هزاره چهارم به حساب می آید.

دکتر حسن فاضلی نشلی در نخستین همایش ملی کاوش های باستان‌شناسی منطقه کاشان در دانشگاه کاشان اظهار داشت: تپه سیلک جنوبی با دراختیار داشتن کامل فرهنگ‌های هزاره چهارم (دوره های مهم فرهنگی سیلک سوم و چهارم) داده‌های ارزشمند فراوانی را در باب چگونگی رشد حداکثری فرهنگ های بومی و منطقه‌ای هزاره چهارم را در اختیار می دهد.

وی افزود: عمده‌ترین لایه‌های فرهنگی تپه‌های باستانی سیلک کاشان را دوره‌های فرهنگی از اوایل هزاره ششم تا اواخر هزاره چهارم قبل از میلاد در بر می‌گیرد که از منظر بازه زمانی بعنوان اثر گذارترین دوران مرکز فلات در تاریخ ایران محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: گرچه از منظر زمانی تاریخ سه پژوهش هزار ساله تپه های سیلک کاشان وقفه های فرهنگی طولانی مدتی را تجربه کرده ولی بقایای فرهنگی موجود در دو تپه باستانی سیلک بیانگر سیر تطور فرهنگی این جوامع از ساختار محلی به منطقه و فرامنطقه‌ای می باشد.

 دکتر فاضلی اظهار داشت: از منظر گاهنگاری قدیمی ترین لایه‌های فرهنگی سیلک کاشان به حدود شش هزار سال قبل از میلاد می‌رسد که بقایای فرهنگی آن در تپه شمالی نهفته است.

استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: به نظر می رسد که ساکنان اولیه نوسنگی سیلک را جوامع بومی تشکیل می دهند که از لحاظ فرهنگی تحت تاثیر جوامع زاگرس مرکزی بوده و می شود ردپای نخستین مهاجرت ها از دوره اواخر نوسنگی به منطقه را در این مقطع از زمان واکاوی کرد.

دکتر فاضلی با بیان اینکه دومین مرحله فرهنگی در کاشان به زمانی بر می‌گردد که ما شاهد بسط و گسترش جوامع محلی و نشانه هایی قوی از برهم کنش‌های فرهنگی در شمال مرکز فلات ایران هستیم خاطر نشان کرد: هزاره پنجم و چهارم مرکز فلات ایران را بایستی دوره انقلاب تکنولوژیکی دانست که ماحصل آن بروز شکاف اجتماعی و فرهنگی و همگرایی‌های منطقه ای در بالاترین شکل آن بوده است.

نخستین همایش ملی کاوش‌های باستان‌شناسی منطقه کاشان با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از محققان و باستان شناسان در دانشگاه کاشان برگزار شد.


نظر شما :