نخستین همایش ملی کاوش‌های باستان‌شناسی کاشان برگزار شد

۲۷ مهر ۱۳۹۴ | ۱۲:۱۲ کد : ۴۰۶۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۵۳۰
نخستین همایش ملی کاوش‌های باستان‌شناسی منطقه کاشان با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و جمعی از اندیشمندان و صاحبنظران و دانشجویان باستان‌شناسی در دانشگاه کاشان برگزار شد.
 

نخستین همایش ملی کاوش‌های باستان‌شناسی منطقه کاشان با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و جمعی از اندیشمندان، صاحبنظران و دانشجویان باستان‌شناسی در دانشگاه کاشان برگزار شد.

رئیس دانشگاه کاشان در این همایش با قدردانی از برگزارکنندگان این همایش، باستان شناسی را مطالعه فرهنگ و تاریخ انسانها و جوامع دانست و گفت: باستان‌شناسان باید تلاش کنند که آثار تاریخی، فرهنگی و تمدن غنی کشورمان حفظ و احیاء و برای همیشه ماندگار باشد.

دکتر عباس زراعت با بیان اینکه بر اساس اصل چهارم، تمام قوانین موضوعه باید بر مبنای موازین اسلامی و فقه باشد اظهار داشت: اگر فقه ما به صورت مدرن و علمی باشد، قابلیت این را دارد که بتواند جهان را اداره کند.

وی با بیان اینکه یکی از نیازهای اساسی ما در فقه، تاریخ فقه است افزود: باستان‌شناسان باید کمک کنند تا بتوانند نشانه‌هایی از احکام شرعی قبل از اسلام را مورد واکاوی قرار دهند.

دکتر زراعت اظهار امیدواری کرد: برگزاری این همایش گامی در راستای توسعه علمی و فصل نوینی بر اهمیت باستان شناسی علمی در این منطقه مهم تاریخی در قلب ایران باشد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه کاشان نیز در این همایش بر اهمیت حوزه باستان شناسی تاکید کرد و گفت: باستان‌شناسی به عنوان پایه و اساس فرهنگ و تاریخ  هر کشور محسوب می شود.

دکتر حمیدرضا مومنیان با قدردانی از دانشگاه کاشان در برگزاری این همایش ابراز امیدواری کرد: برگزاری این همایش با ارائه طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی علمی، زمینه ساز رشد تاریخ و تمدن این منطقه  باشد.

دبیر علمی این همایش نیز هدف از برگزاری این همایش را تبیین اهمیت باستان شناختی این منطقه و جمع‌آوری پژوهش‌های پراکنده باستان‌شناسی چند دهه اخیر هیات‌های ایرانی و خارجی در قالب کتاب و بهره‌مندی از همفکری باستان‌شناسان صاحب نظر در این حوزه به منظور تداوم بخشیدن به انجام پژوهش‌های باستان‌شناسی ذکر کرد.

دکتر محسن جاوری افزود: در این همایش تعداد 20 مقاله علمی از محققان و اندیشمندان به صورت سخنرانی در سه نشست تخصصی پژوهش‌های میدانی پیش از تاریخ، پژوهش های میدانی دوره تاریخی و دوره اسلامی ارائه می شود.

همایش ملی کاوش‌های باستان‌شناسی منطقه کاشان با همکاری دانشگاه کاشان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری کاشان و آران و بیدگل ، فرمانداری ویژه کاشان و مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان برگزار شد.

 

 

( ۱ )

نظر شما :