همایش ملی جامعه بینا شهروند نابینا دانشگاه کاشان پایان یافت

۲۳ مهر ۱۳۹۴ | ۱۲:۱۰ کد : ۴۰۵۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۷۴
همایش ملی جامعه بینا شهروند نابینا که به مدت دو روز در دانشگاه کاشان با حضور جمعی از محققان و نویسندگان و جامعه نابینایان و کم بینایان سراسر کشور ادامه داشت طی آیینی پایان یافت.
 

 همایش ملی جامعه بینا شهروند نابینا که به مدت دو روز در دانشگاه کاشان با حضور جمعی از محققان و نویسندگان و جامعه نابینایان و کم بینایان سراسر کشور ادامه داشت طی آیینی پایان یافت.

 دبیر علمی این همایش گفت: از زمان فراخوان برگزاری این همایش در اردیبهشت امسال حدود 149 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که پس از بازبینی کمیته داوران 93 مقاله برای ارائه در همایش پذیرفته شد.

 دکتر نرگس نیکخواه اظهار داشت: حدود 10 مقاله در این همایش به صورت سخنرانی در دو پنل تخصصی و بقیه به صورت پوستر مشکلات نابینایان را در ابعاد مختلف اجتماعی فرهنگی آموزشی اقتصادی و حقوقی مورد بررسی قرار داد.

وی از همکاری سازمان بهزیستی کشور، دانشگاه کاشان، فرمانداری، شهرداری و از حامیان علمی و مالی در برگزاری این همایش قدردانی کرد و افزود: امید است این رویداد علمی گامی در راستای رفع مشکلات نابینایان و کم بینایان جامعه باشد.

نیکخواه همکاری شهرداری کاشان در ایجاد پارک نابینایان را خواستار شد و گفت: ایجاد این پارک تاثیر بسزایی در ارتقاء روحیه نشاط و شادابی در بین این افراد نابینا و خانواده های آنها دارد.

 عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه کاشان به وجود بیش از چهار هزار دانشجوی نابینا و کم بینا در کشور اشاره کرد و گفت: قوانینی لازم است که مبنای واحد تمام سازمان ها برای رفع مشکلات و ساماندهی جامعه نابینایان باشد.

 دکتر نیکخواه خاطر نشان کرد: فرد نابینا اگر چه از یک عضو محروم است ولی دارای استعدادهای سرشاری است که می تواند در خدمت سازندگی و توسعه کشور باشد.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی کشور نیز در این همایش مشارکت خیرین و مردم را برای رفع مشکلات جامعه نابینایان خواستار شد و گفت: این افراد می توانند سفرای ما برای پیشگیری از نابینایی و کم بینایی باشند.

 دکتر رضا زاده با اشاره به اینکه 80 درصد نابینایی و کم بینایی در کشور قابل پیشگیری است افزود: آگاه سازی مهمترین گام برای پیشگیری از نابینایی و کم بینایی است.

 شهردار کاشان نیز در اختتامیه این همایش از ایجاد پارک نابینایان در این شهر خبر داد و گفت: زمین این پارک به مساحت سه هزار متر مربع در نظر گرفته شده که امید است با حمایت خیرین این پارک و همچنین ساختمان فرهنگسرای نابینایان هر چه زودتر احداث شود.

 سید محمد ناظم رضوی ساماندهی معابر شهری را از دیگر اقدامات شهرداری برای نابینایان ذکر کرد و اظهار داشت: امید است با همکاری گروه ها و سازمان های مردم نهاد بتوان مشکلات و موانع جامعه نابینایان را در تمامی زمینه ها حل کرد.

 رونمایی از کتاب من یا چشم هایم؟ اجرای گروه هم آوایی تیام، ارائه قطعنامه پایانی همایش و تقدیر و سپاس از ارائه کنندگان مقالات از دیگر برنامه های اختتامیه این همایش بود.


در این مراسم همچنین از مادر معلم شهید اصغر فخار به خاطر اهدای ساختمان جامعه نابینایان و کم بینایان کاشان و نیز اهدای یک ساختمان برای سالن بدنسازی اعضای این انجمن تقدیر شد.

           

 

نظر شما :