برگزاری سمینار واقعیت‌های ایدز در دانشگاه کاشان

۱۲ دی ۱۳۸۶ | ۱۴:۰۰ کد : ۳۹۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۰۹

به مناسبت هفته اطلاع‌رسانی ایدز سمینار واقعیت‌های ایدز در تالار آزادی دانشگاه کاشان برگزار شد.

رئیس دانشگاه کاشان در این سمینار گفت: روزانه یک کودک و هر 15دقیقه یک جوان به ویروس ایدز آلوده می‌شود.

دکتر «سیدجواد ساداتی‌نژاد» آمار مبتلایان به ایدز را نگران کننده توصیف کرد و افزود: ابتلای 34 میلیون نفر در جهان به ویروس ایدز و فوت تعداد زیادی تاکنون بر اثر این بیماری آماری نگران کننده قابل تأمل است.

به گفته وی، در شرایط کنونی که برای این بیماری راه درمانی وجود ندارد اما آموزش راه‌های انتقال پیشگیری از این بیماری مؤثرترین و مهم‌ترین راهکار در شیوع بیشتراین بیماری است.

وی یادآور شد: گرچه این بیماری ارمغان کشورهای غربی است اما کشورهای آسیایی و شرقی بیشتر از این بیماری در رنج هستند و در تمام مبادلات اقتصادی و حتی گردشگری این کشورها تأثیر گذاشته است.

وی، پیروی از تعالیم دینی را در کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز از راهگشاترین و مؤثرترین راههاست و این امتیازی است که جامعه‌های دینی از آن برخوردارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در این مراسم گفت: بیشترین رده سنی مبتلا به ویروس ایدز از سن 25 تا 45 سالگی است که قشر جوان جامعه محسوب می‌شوند.

دکر «صمد نوری‌زاد» شیوع بیماری ایدز در بین مردان را بیشتر از زنان دانست و افزود: 94درصد از مبتلایان به ویروس ایدز مرد و نزدیک به 5 درصد آنها زنان هستند که درصدی از این زنان مبتلا توسط مردان خود مبتلا شده‌اند.

وی با اشاره به راه‌های مختلف انتقال ویروس ایدز یادآور شد: 66درصد از طریق تزریق‌های مشترک، 23درصد روش‌های ناشناخته، 7درصد از طریق سکس و 4درصد از طریق مادر به جنین به این بیماری مبتلا می‌شوند.

به گفته وی، در حال حاضر 66نفر درکاشان به بیماری ایدز مبتلا هستند که یک سوم آنها در زندان به سر می‌برند.

وی افزود: از آنجایی که اکثر مبتلایان به این بیماری از طریق سرنگ‌های مشترک یا دست‌ساز در زندان صورت گرفته، با تدابیری که صورت گرفت داروهای خوراکی برای معتادان در زندان تجویز شد که این امر در کاهش و کنترل بیماری ایدز بسیار مؤثر واقع شد.

وی نوع شغل، سطح تحصیلات و آگاهی را از دیگر پارامترهای مؤثر در این بیماری ذکر کرد و افزود: بر اساس بررسی که صورت گرفته بر اساس این دو معیار بیشترین مبتلایان بیکار یا دارای شغل آزاد هستند  از نظر تحصیلات در حد ابتدایی هستند.

 

 


نظر شما :