رئیس دانشگاه کاشان: اقتصاد تولید محور باید به اقتصاد دانش محور تبدیل شود

۰۴ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۴:۲۲ کد : ۳۹۵۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۶۷۸
اقتصاد تولید محور باید به اقتصاد دانش محور تبدیل شود.

رئیس دانشگاه کاشان گفت: برای توسعه اقتصادی، اقتصاد تولید محور باید به اقتصاد دانش محور تبدیل شود.

دکتر عباس زراعت در جلسه شورای اداری شهرستان کاشان اظهار داشت: اقتصاد دانش محور اقتصادی است که تولید، توزیع ومصرف محصول متاثر از دانش واطلاعات باشد.

وی با تاکید بر ایجاد و توسعه شرکتهای دانش بنیان، اظهار داشت فعالیت اقتصادی و تولید بر مبنای روش های سنتی پاسخگوی نیازهای امروز نبوده و چنین محصولی در عرصه رقابت نبز با رکود مواحه خواهد بود. ایشان افزود توسعه دانش بنیان نیازمند سرمایه اجتماعی و اعتماد ملی است.

دکتر عباس زراعت از جمله معضلات جدی اقتصاد فرا روی کاشان را، نبود تناسب آموزش عالی و بازار کار نام برد و افزود: بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی از معضلات این بخش است و متاسفانه در کاشان حدود 32 درصد بیکاران را افراد با تحصیلات عالی تشکیل داده اند.

وی نبود سیاستگذاری برای ترکیب بخش های عمده اقتصادی ،حمایت نکردن از صنایع کوچک و متوسط،  پایین بودن سهم صنایع با فناوری بالا در صنعت کاشان،فقدان صنایع خلاق، رویکرد تدافعی ودرونگرا در صنعت را از دیگر آسیب های جدی اقتصاد منطقه بیان کرد و اظهار داشت:مدیران منطقه با رویکردی جدید و با محوریت دانشگاهها می توانند به معضلات مذکور پایان دهند.

دکتر زراعت خاطر نشان کرد: در اقتصادی که موتور آن سرمایه فکری، خلاقیت، ابتکار ومهارت نیروی کار باشد ، توسعه دانش بنیان معنا پیدا می کند.

رئیس دانشگاه به پتانسیل های مثبت کاشان در زمینه های مختلف مذهبی ،گردشگری وفرهنگی اشاره کرد و افزود: دانشگاه آمادگی دارد در همه عرصه های مذکور نقش محوری داشته باشد. ایشان ظرفیت هایی همچون ایجاد رصدخانه ملی،  پارک علم و فناوری و تشکیل و توسعه شرکت های دانش بنیان را زمینه های لازم برای فضای کسب وکار و  گسترش ارتباطات علمی وبین المللی و فناوری دانست.

گفتنی است جلسه شورای اداری شهرستان کاشان به مناسبت آغاز هفته دولت در دانشگاه کاشان برگزار گردید.

 

نظر شما :