راه اندازی رصدخانه ملی کاشان گام مؤثری در تحول علمی است

۱۴ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۳:۲۸ کد : ۳۹۲۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۸۷
مدیر طرح رصدخانه ملی گفت: راه اندازی رصدخانه ملی تاثیر به سزایی در تحول علمی کشور دارد.

مدیر طرح رصدخانه ملی گفت: راه اندازی رصدخانه ملی تاثیر به سزایی در تحول علمی کشور دارد.

 دکتر رضا منصوری در حاشیه بازدید ریچارد استون دبیر بخش بین الملل مجله ساینس از رصدخانه ملی اظهار داشت: پس از بازدید معاون علمی رییس جمهوری از روند اجرای طرح و مشاهده پیشرفت در بخش‌های مختلف رصدخانه، مقرر شد بخش عمده‌ای از نیاز اعتباری امسال ما با حمایت وی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همکاری وزارت علوم فراهم شود.

  وی افزود: در قبال این حمایت‌ها و تامین اعتبارات بخش عمده ای از فعالیت‌ها که در سال گذشته تعطیل شده، فعال می شود.

 وی به خرید آیینه ثانویه تلسکوپ اشاره کرد و اظهار داشت: تیم فنی مهندسی آماده مذاکره و انعقاد قرارداد با شرکت های سازنده و سایش دهنده است.

 مدیر طرح رصدخانه ملی گفت: بدنه اصلی تلسکوپ که یک سامانه نگهدارنده اصلی تلسکوپ و فنی ترین قسمت تلسکوپ است نیزدر دست اقدام است و امیدواریم قبل از پاییز امسال قرارداد مربوطه امضاء شود.

 وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این قسمت‌ها، در بخش کنترل تلسکوپ بخش‌هایی که متوقف شده بود با حمایت معاون فناوری ریاست جمهوری فعال می شود.

 دکتر منصوری همچنین از ساخت محفظه تلسکوپ توسط شرکت‌های داخلی خبر داد و افزود: به علت اینکه تمام نقشه‌های ساخت سازه‌ها، مکانیکی و بسیار دقیق است امیدواریم بتوانیم سال آینده کار ساخت این قسمت را نیز شروع کنیم.

  مدیر طرح رصدخانه ملی از تلاش های مسئولین محترم خصوصا فرمانداری، شهرداری و بخش خصوصی برای فراهم سازی زیر ساخت راه و جاده رصدخانه ملی قدردانی کرد و اظهار داشت: امید است با تامین اعبارات، این طرح بسیار عظیم هر چه زودتر تحویل داده شود.

 رصدخانه ملی ایران که هم اکنون در دست طراحی و احداث است، در ارتفاع سه هزار و 600 متری قله گرکش کامو در حوالی شهر قمصر کاشان واقع است.

 

 

نظر شما :