اولین جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه کاشان

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۳:۴۷ کد : ۳۷۷۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۸۱
اولین جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه کاشان به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه و همکاری دبیرخانه هم اندیشی اساتید نهاد رهبری بر گزار گردید.
 

اولین جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه کاشان به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه و همکاری دبیرخانه هم اندیشی اساتید نهاد رهبری بر گزار گردید.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین میرزا محمدی استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه در خصوص بصیرت در دین به ایراد سخنرانی پرداخت.

حجت الاسلام میرزا محمدی هدف مبعث پیامبررا توسعه اخلاق بیان کرد و با توجه به تعریف اخلاق در اسلام افزود: واژه اخلاق از خلق می آید. در نظام ارزشی ما رفتارهایی خوب نامیده میشود که منشاء آن یک سرشت خوب باشد.

پژوهشگر حوزه و دانشگاه با اشاره به فرمایشات علامه طباطبایی (ره) در زمینه اخلاق گفت : روح مثل مومی است که ما با اخلاق خود بدان شکل می دهیم . پاداش و جزا تکوینی است نه قرار دادی. ساختن بهشت وجهنم هر فردی حاصل تولید خود اوست.

وی به آیه 53 سوره نحل و 164 سوره آل عمران اشاره کرد و افزود : خداوند نعمتهای زیادی به شریعت عرضه کرده است ، اما در سه نعمت امامت (آیه 5 سوره قصص)، هدایت (آیه 17 سوره حجرات ) و ولایت (آیه 164 سوره آل عمران) را مهم تر از بقیه یادآور می شود.

وی در ادامه با تآکید براینکه قرآن یکی از صفات پیامبر را دعوتگری بیان می‌کند یادآورشد: البته نه بر مبنای زرو سیم و نه بر مبنای زور و تزویر.از آن جمله است که در آیه 108 سوره یوسف ویژگیهای داعی الی‌الله را اینچنین می فرماید: راهش مبهم نباشد، دعوت به خدا کند نه به خود، برای مردم شعار ندهد ودعوت او بر مبنای بصیرت باشد.

وی با اشاره به اینکه پیامبر در 82 غزوه و سریه حضورداشتند ولی در هیچیک به زور شمشیر ، کسی را وادار به قبول اسلام نکرد. افزود: شریعت نبوی حق است و خداوند بشارت داده که آینده بشریت متعلق به دین محمدی است که جهانشمول است.

میرزا محمدی باتوجه با اینکه خداوند متعال ابزار درک بشر را بصیرت قرار داده است خاطر نشان کرد: معنای لغوی و اصطلاحی بصیرت عبارت است از : از روی آگاهی سخن گفتن، باور قلبی ، زرهی که پوشیده می شود و شما را از گناه دور نگه می دارد وبصیرت در موارد اقتصاد، فرهنگ، تربیت، سیاست و... کاربرد دارد.

وی نمونه بارز بصیرت دینی را به فرموده حضرت زهرا (س)، امیر المومنین (ع) دانست و بیان داشت که اینجا سوالی مطرح می شود که چه کنیم تا اهل بصیرت باشیم ؟

پژوهشگر حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سوال گفت :1-محکم بودن در دینداری 2-اعتدال (عدم افراط و تفریط ) . شهید مطهری می فرماید جامعه ما غالبا از خروج از اعتدال است که ضربه می خورد و دچار فساد و تباهی می شود .راه رسیدن به این اعتدال فهم کامل دین است .

لازم بذکراست جلسه هم اندیشی اساتید دانشگاه کاشان به همت کانون بسیج اساتید وهمکاری دبیرخانه هم اندیشی اساتید نهاد رهبری با حضور حدود 80 نفر از اساتید در سالن کنفرانس ریاست دانشگاه کاشان برگزار شد .

 

نظر شما :