برگزاری سمینار شبکه‌ هوشمند با حضور پروفسور محمد شاهیده پور در دانشگاه کاشان

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۳ کد : ۳۷۶۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۵۰
نشست دانش‌افزایی شبکه‌های هوشمند با حضور پروفسور محمد شاهیده پور رییس دانشکده برق و کامپیوتر انستیتو تکنولوژی ایلی‌نویز آمریکا در دانشگاه کاشان برگزار شد.

نشست دانش‌افزایی شبکه‌های هوشمند با حضور پروفسور محمد شاهیده پور رییس دانشکده برق و کامپیوتر انستیتو تکنولوژی ایلی‌نویز آمریکا در دانشگاه کاشان برگزار شد.

رییس دانشکده برق و کامپیوتر انستیتو تکنولوژی ایلی‌نویز آمریکا گفت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی، آینده توزیع نیروی برق جهان به سمت شبکه‌های هوشمند است.

محمد شاهیده پور اظهار داشت: شبکه‌های هوشمند (smart grid) و ریز شبکه‌ها (micro-grid) از جدیدترین مباحث و موضوعات تحقیقاتی و صنعتی در دنیاست و آینده شبکه‌های برق در دنیا رفتن به سوی استفاده از این تکنولوژی‌هاست.

 

وی با اشاره به حرکت روز افزون جهان به سمت ریز شبکه‌ها افزود: مزیت شبکه‌های پراکنده توزیع برق، بسیاری از کشورهای جهان اعم از کشورهای پیشرفته صنعتی، درحال توسعه و جهان سوم را بر آن داشته تا برنامه‌ریزی و اجرای شبکه‌های هوشمند را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیر و پایه گذار مرکز تحقیقات و تکنولوژی و کاربرد شبکه هوشمند CSMART اظهار داشت: این پروژه از سال 2008 میلادی شروع و سال 2013 میلادی نیز با حمایت‌های وزارت نفت و شرکت‌های خصوصی و دولتی کشور آمریکا کامل شد.

وی از جمله مزایای شبکه‌های هوشمند را قابلیت تشخیص تولید اضافی نیروگاه‌ها و کنترل تلفات فنی، برآورد کیفیت توان تحویلی به مشترک، کاهش هزینه‌ها، افزایش رضایتمندی مشتریان، بهینه‌سازی سرمایه گذاری، بهبود ساختار بهره برداری و ارتقای پایداری و امنیت شبکه عنوان کرد.

دکتر شاهیده پور استفاده درست از منابع را لازم دانست و اظهار داشت: باید با ارائه راهکارهای مناسب علمی، نحوه استفاده درست برق را به مردم آموزش داد تا اینگونه برق هدر نرود.

سردبیر نشریه شبکه هوشمند IEEE با بیان اینکه این سیستم‌ها ، تولید، انتقال و توزیع سیستم های برق را شامل می شود، ایجاد منابع درآمدی جدید، ایجاد زیرساخت لازم برای اجرای طرح تولید پراکنده و استفاده از منابع جدید انرژی، افزایش قابلیت اطمینان شبکه توزیع با تشخیص سریع خطای شبکه توزیع، امکان پیش‌بینی دقیق بار، امکان پیش فروش برق و ایجاد بستر مناسب برای راه اندازی بازار خرده فروشی برق را از دیگر مزایای راه اندازی شبکه‌های پراکنده برق یا سیستم‌های هوشمند است.

شبکه‌های هوشمند توزیع نیرو، شبکه‌های به هم پیوسته و دو سویه ای می‌باشند که در آن اطلاعات ،نقش بنیادی در فرایند توزیع انرژی ایفا می نماید.

این سمینار با حضور بیش از 500 نفر از دانشجویان و کارشناسان رشته برق و مدیران صنایع کاشان در تالار آزادی دانشگاه کاشان برگزار شد.

سوابق علمی و اجرایی پروفسور شاهیده پور:

پروفسور محمد شاهیده پور استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر و مدیر مرکز نوآوری مهندسی برق در انستیتو تکنولوژی ایلینویز آمریکا (Illinois Institute ofTechnology) می‌باشند. ایشان به مدت 30 سال استاد دانشگاه ایلینویز بوده و در سال‌های 2005-2010 بعنوان رییس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر این دانشکده فعالیت داشته‌اند.

دکتر شاهیده‌پور بعنوان یک متخصص برجسته در زمینه بهینه‌سازی و کنترل سیستم‌های تولید و توزیع برق و همچنین در مدل‌سازی این سیستم‌ها در سطح بین المللی شناخته شده‌اند. ایشان مولف 6 کتاب و بیش از 400 مقاله در زمینه برنامه‌ریزی و کنترل سیستم‌های تولید و توزیع برق می‌باشند و در سال 2009 بعنوان مولف، جایزه یکی از بهترین مقالات منتشر شده در IEEE Transaction onPower Systems را از انجمن بین‌المللی IEEE دریافت نمودند.

  دکتر شاهیده‌پور عضو هیات مدیره انجمن IEEE در بخش مهندسی برق (قدرت) و بعنوان سردبیر و معاون در نشریات این انجمن فعال می‌باشند. ایشان مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف در سال 1356 و مدارک کارشناسی ارشد و دکترای خود را از دانشگاه میسوری در کلمبیا در سال‌های 1357 و 1360 دریافت نمودند.

 دکتر شاهیده‌پور عضو کمیته مطالعات ریزشبکه‌های سازمان ملل بوده و پروژه‌های عملی متعددی را در زمینه ریزشبکه ها اجرا نموده‌اند که می‌توان به ریزشبکه دانشگاه IIT با قابلیت عملکرد جزیره‌ای، ریزشبکه مبتنی بر سلول های خورشیدی جزیره Virgin و ریز شبکه‌های فرودگاه‌ها و قطارهای شهری اشاره نمود.

 

( ۱ )

نظر شما :