معاون وزیر کشور: نگاه علمی و کارشناسی برای مدیریت بحران آب لازم است

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۴:۰۱ کد : ۳۷۵۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۶۸۹
معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: نگاه علمی و کارشناسی برای مدیریت و رفع معضلات بحران آب لازم است.
 

معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: نگاه علمی و کارشناسی برای مدیریت و رفع معضلات بحران آب لازم است.

اسماعیل نجار در همایش ملی فضای سبز کم آب با بیان اینکه ایران در حال حاضر با این تغییر اقلیم به واسطه آنکه در کمربند خشک و نیمه خشک کره زمین قرار دارد، دست و پنجه نرم می کند افزود: تولید گازهای گلخانه ای، پاره شدن لایه ازن، چرخش محور کره زمین و تغییر نوع بارش از عوامل تغییر اقلیم است.

 وی تصریح کرد: ایران اینک با این تغییر اقلیم به واسطه آنکه در کمربند خشک و نیمه خشک کره زمین قرار دارد، دست و پنجه نرم می کند.

نجار با اشاره به اینکه طی دو دهه گذشته معضل خشکسالی گریبانگیر کشور ما شده است که برای رفع آن نیاز به مدیریت داریم افزود:هر مقدار کمبود آب بیشتر باشد مدیریت باید جامع تر و برنامه ریزی دقیق تر باشد.

معاون وزیر کشور حفظ فضای سبز را لازم دانست و گفت: باید بکوشیم از پساب ها بنحو مطلوب استفاده و آن را مدیریت کنیم، این امر تلاش وزارت نیرو با کمک شهرداریها را برای تفکیک فضای سبز شهری و آب شرب می طلبد.

وی با اشاره به اینکه 520 شهر کشور با کمبود آب یا با تنش زایی مواجه است اظهار داشت:ناچاریم با ارائه راهکارهای علمی، تغییر اقلیم و بحران آب کشور را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه ما ظرفیت های کشور را شناخته ایم اما به آن عمل نمی کنیم، تاکید کرد: باید قوانین را اصلاح کنیم و تصمیم سازان خوبی برای تصمیم گیرندگان نمایندگان مجلس باشیم.

نجار رفع این موانع و مشکلات را نیازمند اصلاح قوانین و کار کارشناسی و تصمیم گیری درست از سوی مجلس شورای اسلامی دانست.

سیدمحمد ناظم رضوی شهردار کاشان در این همایش ضمن گرامیداشت هفته معلم و تبریک میلاد حضرت علی گفت:انتخاب نام فضای سبز کم آب از دو منظر قابل توجه و بررسی است.

ناظم رضوی اظهار داشت:فضای سبز ی که نیاز مناطق خشک و کم آب است از یک طرف و از نگاه دیگر گیاهان مورد استفاده در فضای سبز که نیاز به آب کمی دارند هدف بر گزاری این همایش بوده است.

وی تصریح کرد:استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار و مدرن،دیگر جوابگوی مقابله با بحران کم آبی در فضای سبز نیست و نیاز است با انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی علاوه بر استفاده از تکنولوژی های نوین آبیاری در تکثیر،کاشت و نگهداری گیاهان فضای سبز اقدامات شایسته ای صورت گیرد.

وی با اشاره به کاهش بارندگی در سال 93و آغازین ماه سال جاری گفت:بابررسی آمار، متوسط نزولات الهی در بازه طولانی، کاهش 40درصدی داشته است.

شهردار کاشان ایجاد تصفیه خانه فاضلاب شهری کاشان را گامی موثر در تامین آب بخشی از صنعت و فضای سبز دانست و افزود:سالیانه 123هزار لیتر از حجم آب مخازن زیر زمینی کاشان کاسته می شود که باعث هجوم آبهای شوربه سمت منابع آب شیرین هستیم.

ناظم رضوی از افزایش 40هکتاری فضای سبز کاشان کاشان خبر داد و تصریح کرد: سرانه فضای سبز کاشان با توجه به 840هکتار فضای سبز موجود به بیش از 28متر و نیم رسیده است که بیش از 100هکتار از آن بصورت آبیاری تحت فشار نگهداری می  شود.

وی درادامه از برنامه شهرداری کاشان برای معرفی گونه های جدید مقاوم گیاهی در فضای سبز شهری بعنوان یک خواسته شهروندان سخن گفت و افزود:در سال جاری 200هکتار از فضای سبز موجود شهرستان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز خواهد شد.

           

 

نظر شما :