کارگاه اخلاق حرفه‌ای در پژوهش‌های دانشگاهی در دانشگاه کاشان برگزار شد

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۳:۴۹ کد : ۳۷۴۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۹۲۵
کارگاه اخلاق حرفه‌ای در پژوهش‌های دانشگاهی، به همت معاونت فرهنگی دانشگاه کاشان در این دانشگاه برگزار شد.
 

کارگاه اخلاق حرفه‌ای در پژوهش‌های دانشگاهی، به همت معاونت فرهنگی دانشگاه کاشان در این دانشگاه برگزار شد.

دکتر احمد پاکتچی پژوهشگر برتر کشوری و نویسنده 650 مدخل دایره‌المعارفی و مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام‌صادق (ع)، اخلاق عمومی، علمی و پژوهشی را مورد تاکید قرار داد و افزود: مسائل مربوط به اخلاق پژوهش، افزون بر تمامی اصول و تعالیم اخلاقی است که یک پژوهشگر به عنوان یک انسان و اهل علم به آن دست می یابد.

 وی با اشاره به اینکه یک پژوهشگر از یک طرف باید با حقوق و از طرف دیگر با تکلیف‌هایی خودآشنا باشد، اظهار داشت: ازآن خود کردن سخن دیگران غیر اخلاقی است و پژوهشگر باید حقوق دیگران را ادا کند.

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع ) یکی از مهمترین اصول در اخلاق پژوهش را قبول مسئولیت ذکر کرد و افزود: نسبت‌دادن سخن خود به دیگران نیز غیر‌اخلاقی است و پژوهشگر باید مسئولیت سخن خود را بپذیرد.

 دکتر پاکتچی سرقت علمی را از دیگر مسایل حاد در جامعه دانشگاهی دانست و افزود: در تمامی مسایل اخلاق پژوهشی از یک طرف باید حقوقی مورد استفاده قرار گیرد و از طرف دیگر مسئولیت‌هایی باید پذیرفته شود.

وی حقوق خصوصی و حقوق عمومی را لازم دانست و اظهار داشت: حقوق خصوصی حقوق ناشی از تعهد به مالکیت معنوی و حقوق ناشی از تعهد به قرارداد و عبور از علایق و منافع شخصی برای تامین حقوق و مسئولیت دیگران است و حقوق عمومی حقوق کل جامعه است.

دکتر پاکتچی خاطر‌نشان‌کرد: بعد از علایق و منافع شخصی برای تامین حقوق و مسئولیت دیگران رفتار حداقلی و حداکثری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی پژوهش‌های تکرار‌ناپذیر و پژوهش‌ها‌ی مخاطره‌آمیز را از انواع پژوهش‌ها عنوان‌کرد و افزود: در حوزه‌های علوم انسانی برخی نتایج ناتمام در صورت انتشار می‌تواند بر افکار عمومی آسیب‌رسان باشد.

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه نگهداری اطلاعات باید مبتنی بر تدابیر کامل ایمنی باشد خاطر‌نشان‌کرد: اگر پژوهش به دلیل رعایت نشدن استانداردهای کافی امکان جای‌گرفتن از نظام جمعی پژوهش را نداشته باشد، کارایی خود را به شدت از دست می‌دهد.

دکتر پاکتچی 90 درصد از اختلافات علمی را به دلیل بکارگیری اصطلاحات نابجا دانست و اظهار داشت: استفاده از زبان شخصی و بکارگیری اصطلاحات نابجا سوء تفاهماتی را بوجود خواهد آورد.

 این کارگاه با هدف آشنایی با مبانی نظری و مولفه های پژوهشی ویژه دانشجویان دوره دکتری و اساتید دانشگاه کاشان برگزار گردید.

 

نظر شما :