امام جمعه کاشان: معرفت شناسی عامل پیشرفت دانشگاه هاست

۰۱ دی ۱۳۹۳ | ۱۲:۲۵ کد : ۳۴۸۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۸۸
نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت: آن چیزی که باعث سعادت و عامل روبه رشد دانشگاه ها می شود معرفت است.
 

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت: آن چیزی که باعث سعادت و عامل روبه رشد دانشگاه‌ها می شود معرفت است.

آیت الله عبدالنبی نمازی در جمع اعضای شورا، معاونین، رؤسای دانشکده‌ها و مدیران دانشگاه کاشان به مناسبت 27 آذر سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: دانشگاه منهای دین، معرفت اسلامی و معرفت توحیدی، نمی تواند عامل کمال و پیشرفت و توسعه جامعه باشد.

وی  ضعف مبانی معرفتی را آفت برای دانشگاهها دانست و افزود:  اگر از دانشگاه‌ها توحید و معرفت گرفته شود به جای اقتدار نظام جمهوری اسلامی، عقب ماندگی و سقوط کشور را شاهد خواهیم بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: دانشمند ریاضی منهای معرفت سازنده نیست چون عدد و رقم نیست که انسان را می تواند به کمال برساند.

آیت الله نمازی با بیان اینکه دریافت علم فریضه است و بر هر زن و مرد مؤمنی واجب است افزود: فراگیری همه علوم بر همه ما واجب نیست و واجب کفایی است نه واجب عینی.

وی خاطر نشان کرد: آن علمی که بر همه آحاد جامعه واجب است علم نفس است و دانشگاه ما باید به جایی برسد که در عالم چیزی غیر از خدا نیست و هر چه هست در سایه وجود اوست و مخلوق اوست.

امام جمعه کاشان با اشاره به اینکه مشکلات جامعه به دلیل جهل معرفت و ضعف اعتقادات است اظهار داشت: باید در دانشگاه ها، حوزه های علمیه و حوزه علوم اسلامی دانشگاهها در انتخاب موضوع‌های معرفت شناسی دقت نظر داشته باشند.

آیت الله نمازی  به حوادث 16 آذر در برخی دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: اختلافات و گرایش‌های سیاسی و حوادث پیش آمده با  فرهنگ اخلاق اسلامی و دانشگاه اسلامی ما سازگار نیست.

امام جمعه کاشان با بیان اینکه دانشگاه باشگاه سیاسی نیست و محل علم و تعلیم و تربیت است تصریح کرد: هدف دشمن این است که دانشگاهها به جای صحنه رقابت علمی به رقابت سیاسی تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه خطری که امروز دانشگاهها را تهدید می کند تفرقه گرایی و گرایش سیاسی به معنای غلط است افزود: این آفت به جای ایجاد وحدت، عامل تفرقه است که این نگران کننده برای کشور  و دانشگاه هاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دانشگاهها نباید محل تاخت و تاز و گرایش‌های سیاسی باشد از اساتید و رئیس دانشگاه کاشان خواست تا با مدیریت و برنامه ریزی صحیح، بدون مسایل و جناح‌های سیاسی اهداف خود را دنبال کنند و دانشگاه کاشان را الگو و ممتاز از سایر دانشگاه‌ها در این زمینه معرفی کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری سعه صدر را لازمه موفقیت در کارها دانست و افزود: اداره کردن کشور سعه صدر می خواهد و اگر اختلاف سلیقه باشد باید مدیریت کرد و نباید با انتقام جویی پاسخ داد.

آیت الله نمازی، امامت و امت را از ارکان اسلام دانست و افزود: تنها در اسلام یک حزب وجود دارد و آن حزب الله است.

امام جمعه کاشان با بیان اینکه امروز ملت ایران الگوی دیگر کشورها شده است اظهار داشت:  نباید با اختلافات و گرایش های سیاسی به کشور و نظام جمهوری اسلامی خدشه وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه آینده جهان از آن امام حسین (ع) است اظهار داشت: رسالت بین المللی ماست که فرهنگ وحدت آفرین عاشورا را به دیگر کشورها صادر کنیم.

آیت الله نمازی دانشجویان را امانت الهی دانست و افزود: سعی کنید با مدیریت، برنامه ریزی و سیاست گذاری کاری کنید که در برابرخدای سبحان پاسخگو باشید و آن مسأله محوری و استراتژی که باید در وزارت علوم به آن نگاه شود، این است که هدف اصلی آفرینش و آنچه باعث سعادت و تکامل انسان می شود را کشف کرد.

 

 

نظر شما :