سمینار دانشجویی عفاف و پوشش در دانشگاه کاشان برگزار شد

۰۳ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۷ کد : ۳۳۷۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۲۴
سمینار دانشجویی عفاف و پوشش در دانشگاه کاشان با حضور استاد و محق مطالعات زنان از پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در دانشگاه کاشان برگزار شد.
 

سمینار دانشجویی عفاف و پوشش در دانشگاه کاشان با حضور استاد و محق مطالعات زنان از پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در دانشگاه کاشان برگزار شد.

استاد و محقق مطالعات زنان از پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در این سمینار، مفهوم شناسی و واژه شناسی عفاف و حجاب را لازم دانست و افزود: عفاف به معنای ایجاد تعادل بین دو قوه عقلانی و شهوانی است و انسانی عفیف است که بتواند بین این قوا تعادل برقرار کند.

خانم دکتر قوی اظهار داشت: حجاب به معنای پرده و پوشش است و هر کس عفیفت تر باشد با اخلاق تر است.

وی با بیان اینکه در فرهنگ غرب اخلاق را به عنوان علم پذیرفته اند، افزود: رعایت حجاب حد و حدودی دارد و میزان حد و حدود به عرف و به شریعت و منابع دینی بر می گردد.

وی رعایت عفاف و حجاب برای زن و مرد را لازم دانست و خاطر نشان کرد: انسان عفیف فردی است که در همه ابعاد دیداری، شنیداری، گفتاری و فکری عفت داشته باشد.

دکتر قوی با اشاره به اینکه عفاف فطری است ولی حجاب فطری نیست افزود: نوع، رنگ و جنس حجاب بستگی به عرف و شخصیت افراد دارد و زن می تواند هر لباسی را که حجابش را به وجود آورد اختیار کند.

وی با بیان اینکه دین با رنگ حجاب و جنس حجاب مخالف نیست خاطر نشان کرد: حجاب نقش بیرونی دارد ولی عفاف در نماد و فطرت انسان ها گذاشته شده است.

استاد و محقق مطالعات زنان از پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با اشاره به اینکه انسان موجود تک بعدی نیست و روح خدایی در آن دمیده شده است خاطر نشان کرد: عفاف و حجاب مهمترین راهکار جلوگیری از آسیب های اجتماعی و استحکام خانواده است.

رئیس دانشگاه کاشان نیز در این نشست رعایت عفاف و حجاب را به دانشجویان توصیه کرد و افزود: عفاف و حجاب خط قرمز ماست و اجازه نمی دهیم دانشجویی  خارج از چارچوب و قوانین عمل کند.

دکتر عباس زراعت به تهاجم فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه امروز دشمن سعی دارد که با ترفندهای مختلف جوانان ما را بدون هویت کنند و فرهنگ و ارزش هایمان را از بین ببرند.

وی با بیان اینکه عده ای سعی دارند با القاء برخی مسایل محیط دانشگاه ها را تغییر دهند افزود: مدیریت دانشگاه نسبت به مساله عفاف و حجاب بسیار حساس است و توجه دارد ولی در خصوص نحوه برخورد با این مساله بایستی دقت کرد و به گونه ای عمل نکنیم که دیگران را نسبت به عفاف و حجاب بدبین کنیم.

دکتر زراعت پرداختن به مساله عفاف و حجاب را با رویکرد علمی و فرهنگی لازم دانست و خاطر نشان کرد: افرادی سعی دارند با حیله و نیرنگ و با  موضوع های مختلفی همچون اسیدپاشی، مساله عفاف و حجاب را سیاسی جلوه دهند و محیط ناامنی را در کشور بوجود آورند.

رئیس دانشگاه کاشان اظهار داشت: اگر کسانی بخواهند تحت تاثیر القائات دیگران خارج از محیط دانشگاه، ارزش ها را تضعیف کنند، برخورد می کنیم.

در پایان این سمینار همچنین جلسه هم اندیشی فعالان عفاف و حجاب برگزار شد.

 

 

نظر شما :