پیشکسوت علم فیزیک در ایران: سهم پژوهش ایران از تولید ناخالص داخلی نیم درصد است

۲۹ مهر ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۵ کد : ۳۳۷۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۵۸۴
محقق و پیشکسوت علم فیزیک ایران گفت: سهم پژوهش ایران از تولید ناخالص داخلی نیم درصد است.
 

محقق و پیشکسوت علم فیزیک ایران گفت: سهم پژوهش ایران از تولید ناخالص داخلی نیم درصد است.

دکتر فرهاد اردلان در زنگ اندیشگاه پیشرفت علم در ایران در دانشگاه کاشان اظهار داشت: این در حالیست که در سند چشم انداز بیست ساله کشور پیش بینی شده که رقم سهم پژوهش بایستی به دو و نیم درصد برسد.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم کار جدید علمی ارائه دهیم باید به گذشته و تاریخچه علم بیندیشیم افزود: ورود علم به ایران از سالهای 1310 تا 1313 در دانشگاه تهران بود که در این زمان یک سری افراد در زمینه علوم کارشان را شروع کردند.

وی با اشاره به اینکه علم در این دوران تنها آموزش بود نه پژوهش خاطر نشان کرد: در سال 1370 با ایجاد دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان و پژوهشگاه دانش های بنیادی  IPM و راه اندازی دوره دکترا در دانشگاه شریف علم به معنای واقعی و متعارف جهانی هم در سطح آموزش و هم در بعد پژوهش در ایران شکل گرفت.

محقق و پیشکسوت علم فیزیک ایران، به رتبه 17 ایران در تولید علم اشاره کرد و اظهار داشت: رتبه ایران به لحاظ کمی خوب ولی وضعیت کیفی پژوهش در ایران  بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه تعداد مقالات و ارجاعات علمی اعضای هیات علمی دانشگاههای ایران از سال 1998 تا 2014 رشد یافته افزود: کیفیت علمی ایران به طور مطلق ثابت بوده و بر خلاف آن چیزی که ادعا می شود ما به طور نسبی عقب رفتیم ولی کشورهای دنیای سوم مانند چین، برزیل و هند رشد علمی بسیارخوبی داشته اند و مقالات این کشورها نسبت به ایران پذیرفته می شود.

دکتر اردلان، ورود علوم بین رشته ای و جدید را برای توسعه علمی لازم دانست و خاطر نشان کرد: ایجاد مراکز تحقیقاتی و برگزاری سمینارهای علمی و تبادل اطلاعات گامی در راستای پیشرفت علم در ایران است.

 

 

نظر شما :