آیت الله حائری شیرازی: غدیر معرفی عالم قرآن است که خدا انتخاب کرد

۲۰ مهر ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۲ کد : ۳۳۵۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۳۷
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: غدیر معرفی عالم قرآن است که خدا انتخاب کرد.
 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: غدیر معرفی عالم قرآن است که خدا انتخاب کرد.

آیت الله حائری شیرازی در جمع اساتید و کارکنان دانشگاه کاشان با موضوع غدیر شناسی با اشاره به آیه "وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ اظهار داشت: "حبل الله" عالم به قرآن است و "لاَ تَفَرَّقُواْ" یک حکم عملی است.

وی افزود: اگر غدیر اتفاق نمی افتاد عالم به قرآنی که خداوند انتخاب کرده است به مردم معرفی نمی شد.

وی ولایت پذیری را لازمه قبولی طاعات نزد خداوند دانست و خاطر نشان کرد: چند سال بعد از واقعه غدیر خم حادثه عظیم کربلا به وقوع پیوست و آنهایی که در امتحان غدیر خم سر بلند بودند و به خوبی این واقعه را درک کرده بودند، روز به روز اعتقادشان به دینشان قوی تر شد.

آیت الله حائری شیرازی انسان شدن را لازمه مسلمانی دانست و افزود: کسانی که نخست انسان شدند بعد مسلمان افرادی قابل و درخور توجهند..

وی خاطر نشان کرد: افرادی که دروغ نمی گویند، خلافکار نیستند، رعایت نظم و نظافت دارند و همسایه آزاری نمی کنند اینها بهترین زمینه برای انسانیت و اسلام دارند و عصر ما نیاز به این افراد دارد.

استاد علم و اخلاق، توجه به علوم انسانی را لازم دانست و اظهار داشت: برای رسیدن به اهداف متعالی و مطلوب ، مدل والگو نیاز است.

وی تصریح کرد: اگر احکام شرعی بخواهد اجرایی شود اگر الگو نداشته باشد بی فایده است و جواب نمی دهد.

آیت الله حائری شیرازی مدل و متد را در علوم انسانی امری مهم و ضروری برشمرد و افزود: در علوم انسانی جنبه کشفی وجود ندارد و متد همان راهکار رسیدن به مدل در علوم انسانی محسوب می‌‏شود.

وی با بیان اینکه در جامعه شناسی وقی بخواهد متدی ارائه شود نخست انسان ایده آل و وضعیت موجود را تعریف و بعد عبور از وضع موجود تنظیم می شود افزود: در انسان اجتماعی نیز جامعه را به عنوان جامعه نمونه و ایده آل تعریف و بعد وضعیت موجود بررسی و برای عبور از وضع موجود نیاز به متدی و الگویی دارد.

وی با اشاره به اینکه انسان ایده آل در اسلام و غرب متفاوت است اظهار داشت: وقتی انسان ایده آل باشد جامعه ایده آل  نیز بوجود می آید.

وی علم همراه با اسلام و معنویت را حایز اهمیت دانست و افزود: بایستی راه حل مشکلات وضع موجود را با کمک استادان حوزه و دانشگاه برطرف کرد.

آیت الله حائری شیرازی از علم به عنوان نعمت بزرگ الهی یاد کرد و اظهار داشت: هیچ مشکلی بدون علم حل نمی شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اینترنت و ماهواره بلا نیست و نعمت است افزود: نمی توان جلو بلوغ افراد را گرفت و اگر راه درست مصرف به افراد آموزش داده شود می توان در هر کاری موفق بود و به جامعه ایده آل دست یافت.

 

( ۲ )

نظر شما :