دستیابی محققان دانشگاه کاشان به روش سنتز سریع ترکیبات آلی با آلودگی کمتر

۰۵ مهر ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۲ کد : ۳۳۲۳ اخبار دانشگاه دستاورد و افتخارات دانشگاه
تعداد بازدید:۱۰۳۱
پژوهشگران شیمی دانشگاه کاشان با استفاده فناوری نانو، موفق به سنتز یک ترکیب آلی با قابلیت استفاده در سلول‌های خورشیدی شدند.

پژوهشگران شیمی دانشگاه کاشان با استفاده فناوری نانو، موفق به سنتز یک ترکیب آلی با قابلیت استفاده در سلول‌های خورشیدی شدند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه، روش پیشنهادی در این طرح باعث افزایش سرعت و کاهش آلودگی ناشی از فرآیند سنتز می‌شود افزود: برخی از ترکیبات آلی مانند آریل اتینیل متصل به تری آریل آمین، به دلیل خواص منحصربه‌فرد خود در ابزار آلات الکتروفتوگرافی و نشر نور مانند سلول‌های خورشیدی آلی به کار گرفته می‌شوند. علاوه‌بر این، می‌توانند بخش مهمی از ترکیبات پلیمری و مواد طبیعی را تشکیل دهند.

دکتر محسن نیازی  اظهار داشت: روش‌های موجود برای سنتز این ترکیبات در شرایط عادی در زمان طولانی‌تر و با راندمان پایین‌تری انجام می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: محققان در این پژوهش با استفاده از فناوری نانو موفق شدند در یک روش جدید، این مشکلات را برطرف کنند و روش استفاده شده در این پژوهش را می‌توان جزو روش‌های سبز با شرایط محیطی معمولی قرار داد.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان با بیان اینکه ترکیبات آریل اتینیل متصل به تری آریل آمین با استفاده از کاتالیست‌های حاوی پالادیم و مس سنتز می‌شوند و تحت شرایط رفلاکس و استفاده از کاتالیست‌های توده‌ای این ترکیبات با راندمان بسیار پایینی تولید می‌شوند افزود: بنابراین با توجه به اهمیت این ترکیبات در صنایع مختلف، هدف ما سنتز آن‌ها در زمانی کوتاه و با راندمانی بالا بوده است.

دکتر جواد صفایی قمی  اظهار داشت: در این حالت، افزایش نسبت سطح به حجم نانوکاتالیست باعث افزایش فعالیت کاتالیستی مس یدید در واکنش مذکور شده و نتایج مطلوب را در پی دارد.

نتایج این کار تحقیقاتی که با تلاش زینب اکبرزاده و دکتر جواد صفایی قمی- عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان- صورت گرفته است، در مجله Ultrasonics Sonochemistry (جلد 22، ژانویه سال 2015، صفحات 365 تا 370) چاپ خواهد شد.

 

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان فناوری نانو دانشکده شیمی


نظر شما :