دکتر زراعت: تربیت دانشجویان پایبند به مبانی عقلی و علمی رمز ارتقاء فرهنگی است

۱۱ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۱ کد : ۳۲۵۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۳۷
سرپرست دانشگاه کاشان گفت: در راستای ارتقاء فرهنگ، ما در دانشگاه وظیفه داریم دانشجویان را به گونه ای تربیت کنیم که هم پایبند به مبانی عقلی باشند و هم ایمان، اخلاق و علم را بیاموزند و عامل به آنها باشند.
 

سرپرست دانشگاه کاشان گفت: در راستای ارتقاء فرهنگ، ما  در دانشگاه وظیفه داریم دانشجویان را به گونه ای تربیت کنیم که هم پایبند به مبانی عقلی باشند و هم ایمان، اخلاق و علم را بیاموزند و عامل به آنها باشند.

دکتر عباس زراعت در جمع مردم کاشان در خطبه های نمازجمعه این هفته به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرهنگ عامل شکل دهنده به ذهن و رفتار عمومی و جهت بخش و تاثیر گذار در عرصه تصمیات کلان کشور است اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس نقشه مهندسی فرهنگی نیز نظام ارزشی حاکم بر فرهنگ کشور باید بر تعقل، ایمان،اخلاق، علم و عمل استوار باشد.

وی خاطر نشان کرد: برای اینکه بتوانیم در دانشگاه به این نظام ارزشی برسیم به الگو و ساختار نیاز است.

سرپرست دانشگاه کاشان، معاونت فرهنگی، دفتر نهاد رهبری و تشکل های فرهنگی را ساختار نظام ارزشی دانست و افزود: در باب الگو برای اجرا نیز اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی وجود دارد که مبنای فعالیت ها است.

وی به چهار شاخص حضرت امام خمینی(ره)، همراهی تهذیب و تعلیم، حاکمیت نگرش توحیدی، استقلال فکری و کارآمدی برای دانشگاه اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: مقام معظم رهبری نیز پرداختن به تهذیب نفس، حاکمیت بنیان های اخلاقی و ارزشمندی علم را برای دانشگاه اسلامی حایز اهمیت می دانند و اینکه دانشجو در محیط دانشگاه بایستی صبور و قانع، مایل به کار و تحقیقات، عقل او بر احساسش مقدم باشد و اهل انصاف، وقت شناسی، اغماض، کارجمعی و وجدان کاری باشد را تاکید نموده اند.

دکتر زراعت به انجمن ها و کانون های فرهنگی دانشگاه کاشان اشاره کرد و افزود: این کانون ها در طول سال تحصیلی برنامه های مختلف فرهنگی از جمله برگزاری کلاس های اخلاقی، برپایی محافل و مسابقات قرآنی دوره آموزش قواعد صوت و لحن طرح مطالعاتی نهج البلاغه حلقه های معرفت تفسیر قرآن و نشست های علمی و فرهنگی و دینی برگزار می کنند.

سرپرست دانشگاه کاشان تعامل مردم با دانشگاه برای توسعه علمی حایز اهمیت دانست و اظهار داشت: توسعه فضاهای آموزشی و کمک آموزشی دانشگاه مرهون مشارکت مردم و خیرین است که دانشگاه را همیاری می کنند.

وی به تشکیل بنیاد نخبگان سعیدی، بنیاد کتاب مطهر و صندوق فاطمه الزهرا(س) و ساخت چندین مجموعه خوابگاهی و دانشکده اشاره کرد و افزود: هدف دانشگاه تعامل با مدیریت شهری، تشکیل شورای پژوهش و فن آوری، کمک به مدیریت شهری و علمی کردن فعالیت هاست.

دکتر زراعت خاطر نشان کرد: دانشگاه کاشان با ایجاد رصدخانه بین المللی و ایجاد پژوهشکده و شرکت های دانش بنیان و آی سی تی پی در سطح ملی و بین المللی معرفی خواهد شد.

 

نظر شما :