هلال ماه مبارک رمضان بعد از ظهر روز چهارشنبه ۲۱/۶/۸۶ در رصد خانه دانشگاه کاشان مشاهده شد

۳۱ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۳:۳۶ کد : ۳۲۳
تعداد بازدید:۱۶۹۰

گروه رویت هلال رصد خانه دانشگاه کاشان متشکل از اقایان محمد پاکروان،مجید قهرودی، مهدی ملک زاده و یاسر شاهوردی به سرپرستی کارشناس آین رصد خانه در این امر شرکت داشتند. گروه از 48 ساعت قبل با تنظیم دستگاهها برای این رصد آماده شدند و در ساعت 16 روز چهارشنبه با استفاده از تلسکوپ اصلی این رصد خانه به عنوان یکی از بزرگترین تلسکوپهای  ایران این هلال را رویت و پس از مشاهده با تلسکوپ 16 اینچ در ساعت 17 تا 17:40 با تلسکوپهای12 ،   8 و 5 اینچ نیز موفق به تایید این پدیده شدند و در ساعت 19 همان روز به دفتر مقام معظم رهبری به صورت تلفنی گزارش نمودند.

در ماههای اخیر مشاهده هلال با روش جدید رویت چندین بار در رصدخانه دانشگاه انجام گرفته و رکورد آن نیز که توسط گروه رویت هلال انجمن اختروش ایران ثبت گردیده در اختیار رصدخانه دانشگاه در نیاسر می باشد. 

در این روش معمولا از تلسکوپهای تمام اتوماتیک استفاده شده و در ساعاتی که هنوز خورشید غروب نکرده و در آسمان می درخشد اقدام به رصد هلال کم فروغ ماه می نمایند. وجود تجهیزات لازم، دارا بودن آسمان صاف و شفاف در منطقه نیاسر کاشان و تجربه رصد اجرام در روز از جمله عوامل موفقیت در این روش می باشد.


( ۱ )

نظر شما :