سرپرست دانشگاه کاشان: فقدان هویت مهمترین دغدغه دانشگاه است

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۶:۰۲ کد : ۳۱۳۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۷۶۰
سرپرست دانشگاه کاشان گفت: یکی از مهمترین مسایلی که در دانشگاه حکفرماست و از آن رنج می بریم فقدان هویت در دانشگاه است.
 

سرپرست دانشگاه کاشان گفت: یکی از مهمترین مسایلی که در دانشگاه حکفرماست و از آن رنج می بریم فقدان هویت در دانشگاه است.

دکتر عباس زراعت در مراسم بزرگداشت مقام معلم و تجلیل از استادان نمونه آموزشی دانشگاه کاشان اظهار داشت:برای حل این مسله بایستی مولفه های هویت فرهنگی، دانشگاه و سازمان حرفه ای، ستاده محور و نتیجه محور بودن، برون گرا، مستقل بودن و رقابتی بودن دانشگاه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه به نامگذاری سال جدید به اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، علم همراه با تزکیه و تربیت را مورد تاکید قرار داد و افزود: دانشگاه نهاد تربیتی و فرهنگی است و بایستی با عزم ملی و مدیریت درست و صحیح سعی شود تا هویت فرهنگی در دانشگاه خود را باز یابد.

وی از غیر حرفه ای بودن دانشگاه ابراز تاسف کرد و اظهار داشت: دانشگاه بایستی کارا و حرفه ای عمل کند و سازمان های اداری و مالی به شکلی دربیاید که حرفه ای باشد.

سرپرست دانشگاه کاشان، استاد شهید ثانی و استاد مطهری را الگوی مناسب برای استادان دانست و خاطر نشان کرد: مدیریت دانشگاه باید اخلاق مدار باشد و اگر اخلاق در کنار آموزش باشد توسعه و رشد علمی، آموزشی و فرهنگی این دانشگاه را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه  پژوهش های ما نیز باید اخلاق مدار باشد افزود: دو معیار تعمیم داشتن و همگانی بودن لازمه پژوهش است و پژوهش باید براساس سنجش سنجیده  و جامعه محور باشد.

دکتر زراعت اخلاق دانشجویی را مورد تاکید قرار داد و افزود: دانشجو بایستی مسایل اخلاقی حجاب و عفاف را  مورد توجه قرار دهد و باید امنیت در دانشگاه حکفرما باشد.

وی با بیان اینکه  دانشگاه باید  نتیجه محور باشد تصریح کرد: دانشگاه باید خروجی داشته باشد و راهگشای مسایل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگ  در جامعه باشد.

سرپرست دانشگاه کاشان توانمندی و مهارت دانش آموختگان را متناسب با نیازهای جامعه لازم دانست و افزود: بایستی  رشته ها را متناسب با بازار کار و نیازهای جامعه توسعه دهیم.

دکتر زراعت با بیان اینکه فعالیت های دانشگاه با هدف های برنامه توسعه کشور باید هدفمند و براساس برنامه پنجم توسعه هماهنگ شود گفت: فضای کسب و کار در منطقه فراهم کنیم  و پژوهش ها باید کاربردی باشد و مشکلات جامعه را رفع کند.

وی دانشگاه برون گرا را مورد تاکید قرار داد و افزود: بایستی مخاطب ما جامعه باشد و هر کاری را انجام می دهیم متوجه بیرون باشیم.

سرپرست دانشگاه کاشان، دانشگاه مستقل را از دیگر موارد لازم دانست و خاطر نشان کرد:  نباید از بیرون خط بگیریم وهدف خود را مشخص کینم.

وی به دانشگاه رقابتی تاکید کرد و افزود: در تمامی حوزه ها، دانشکده ها و رشته ها، دانشجویان باید فضای رقابت ایجاد شود.

 وی از تدوین میثاق نامه ای برای اعضای هیات علمی و کارکنان این دانشگاه  خبر داد و اظهار داشت: برنامه های این دانشگاه در قالب این میثاق نامه اداره می شود.

سرپرست دانشگاه کاشان، چالش های فرهنگی و اخلاق حرفه ای، بیکاری و روند روبه رشد فارغ التحصیلان دانشگاهی را از جمله چالش ها ذکر کرد و افزود: شکل گیری سازمان حرفه ای به جای سیاسی و پژوهش های تقاضا محور و کیفیت آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر زراعت تاکید کرد: فرهنگ باید در خون و رگ ما رسوخ کند و ارتقاء کیفیت آموزشی، نظام فناوری رقابت و برند یابی از اولویت های ماست.

 

نظر شما :