دکتر هاشمی فشارکی: پدافند غیر عامل در تامین امنیت و سلامت افراد نقش بسزایی دارد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۱ کد : ۳۱۲۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۲۳۷
معاون و مشاور رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: پدافند غیر عامل در تامین امنیت و سلامت روح و روان انسان ها نقش بسزایی دارد.
 

معاون  و مشاور رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: پدافند غیر عامل در تامین امنیت و سلامت روح و روان انسان ها نقش بسزایی دارد.

سید جواد هاشمی فشارکی در همایش ملی پدافند غیر عامل و علوم انسانی دانشگاه کاشان پدافند غیر عامل تنها نظامی نیست و بحث فراگیر در جامعه و سایر حوزه ها کاربرد دارد اظهار کرد: اگر در گذشته جنگ ها به صورت رو در رو و مستقیم و با استفاده از سلاح بود ولی جنگ های نسل چهارم جنگ هویت و امروز بر اساس گسترش سلطه بر منافع ملی است.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس پدافند غیر عامل لحاظ بود خاطر نشان کرد: بعد از انقلاب  اقدام پدافند غیر عامل را حتی در لفظ و کلام مشاهده نمی شود.

وی به بعد از دفاع مقدس دوران سازندگی اشاره کرد و افزود:  هنگامی که جنگ تمام می شود  کل احداث ها بدون ملاحظات پدافند غیر عامل صورت می گیرد و بسیاری از این احداث ها از آسیب پذیری بسیاری برخوردار می شود.

وی با بیان اینکه در دوره اصلاحات اقدامات قابل توجهی در حوزه پدافند غیر عامل به دلیل وابستگی های فکری صورت نگرفت افزود: در سال 1382 مقام معظم رهبری فرمان پدافند غیر عامل را صادر نمودند و در سال 84 دوره شکوفایی پدافند غیر عامل را در کشور شاهد بودیم.

هاشمی فشارکی با اشاره به اینکه در دوره دولت جدید نیز متاسفانه با دوره افول پدافند غیر عامل رو برو هستیم اظهار داشت: کلیه مشکلات کشور را مذاکره و کسب امتیاز آنرا کشورهای غربی می دانند که این امیدی نیست که به سرانجام برسد، چراکه کشورهای غربی به دنبال تعامل نیستند و در پی منافع خود هستند.

وی به نامگذاری سال جاری به سال فرهنگ، اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: در دو بخش فرهنگ و اقتصاد باید روحیه جهادی و عزم ملی فراهم شود تا ثمرات آن  در کشور ملاحظه شود.

وی کاهش آسیب پذیری را از دیگر اقدامات پدافند غیر عامل عنوان کرد و گفت: پدافند غیر عامل، در زیر ساخت های حیاتی و برنامه سالانه که به مجلس ارائه می شود و اقدامات اساسی در حوزه های هسته ای، نیروگاهی، صدا وسیما، صنایع دفاعی و خیلی از مسائل کلیدی و حساس که به عنوان کانون بسیاری از فعالیت های کشور تلقی می شود  در کاهش آسیب پذیری نقش دارد.

فشارکی خاطر نشان کرد: پدافند غیر عامل برای محافظت از زیر ساخت های شهری و کشوری ضروری و حیاتی می باشد چرا که درصورت بی توجهی باعث اختلالات اجتماعی و روانی شده و غیر قابل جبران است.

وی  با بیان اینکه بر اساس وظایفی که طبق قانون اساسی تعیین سیاست های کل نظام بر عهده رهبر است افزود: در بند اول سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی، پدافند غیر عامل مجموعه اقدمات مسلحانه ای است که در برابر تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن قرار می گیرد.

وی خاطر نشان کرد:  افزایش باز دارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیتهای ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن منجر شود که از این میان تداوم فعالیت های ضروری هدف اول پدافند غیر عامل در شهرها است.

فشارکی با بیان اینکه پدافند غیر عامل در حوزه های نظامی و غیر نظامی بحث بازدارندگی است که دشمن نمی تواند به اهداف شوم خود دست یابد افزود: پدافند غیر عامل در تامین امنیت و سلامت روح و روان انسان ها نقش بسزایی دارد.

 

 

نظر شما :