استاد دانشگاه تهران: علوم انسانی پدیده غربی نیست، پدیده جهانی است

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۶:۴۰ کد : ۳۰۹۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۷۳
عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: علوم انسانی پدیده غربی نیست بلکه پدیده جهانی است.
 عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: علوم انسانی پدیده غربی نیست، بلکه پدیده جهانی است.

 دکتر تقی آزاد ارمکی در همایش پدافند غیر عامل و علوم انسانی دانشگاه کاشان اظهار داشت: جامعه شناسی، علوم انسانی و اقتصاد،علومی هستند که ممکن است بخشی از آن در انگلیس و اروپا تولید شده باشد ولی به معنای آن نیست که برای آن جامعه مصرف شده باشد.

وی افزود: نحوه جابجایی و انتقال دانش، با انتقال در موضوعاتی چون سیاست و یا کالا متفاوت است.

وی دانش را کالای جهانی و بدون وابستگی سیاسی  بیان کرد و افزود: دانش در عقبه اش، دانشمندان و افراد آزادی قرار گرفته اند که نه بر اساس دغدغه دولت و ذی نفع سیاسی بلکه بر اساس اقتضائات آکادمیک، در حال تولید دانش هستند، پس نمی تواند وابسته به سیاست باشد.

آزاد ارمکی با اشاره به اینکه وقتی زندگی دانشمندی را مطالعه می کنیم، در می یابیم که جدای از دغدغه های سیاسی در حال فراگیری علم هستندخاطر نشان کرد: برترین دانشمندان جهت گیری های سیاسی ندارند دانش نمی تواند نسسبت به یک جریان خاص جهت گیری داشته باشد.

وی با بیان اینکه بحرانی بودن علوم انسانی توهم است افزود: علوم انسانی بحران دارد بلکه آنرا بحرانی جلوه می دهیم.

وی  با اشاره به اینکه علوم انسانی مشکل و چالش دارد خاطر نشان کرد: علوم انسانی محصول بحران های جهان معاصر و ادامه خدمات اجتماعی است.

استاد جامعه شناسی اظهار داشت: علوم انسانی برای ویرانگری نیامده بلکه برای سامان دهی، خدمت، وفاق همزیستی و پیوستگی کاربرد دارد.

وی ارتقاء بخشی به هویت اجتماعی را لازم دانست و افزود: علوم انسانی در مقایسه با علوم دیگر دغدغه خدمت دارند و بایستی امکان حضور بیشتر را در حوزه های مختلف پیدا کنند.

آزاد ارمکی با بیان اینکه مفهوم پدافند غیرعامل به معنای امنیت است افزود:  جامعه سالم و مطلوب و ایده ال با همفکری استادان و صاحبنظران بدست می آید.

 


نظر شما :