تاریخ و قدمت 15 هزار ساله منطقه کاشان

۲۷ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۶:۵۳ کد : ۳۰۳۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۴۴
مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان گفت: بر طبق آثار بدست آمده از منطقه سفیدآب کاشان، قدمت این محدوده به حدود 15 هزار سال پیش بر می گردد.
 

مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان گفت: بر طبق آثار بدست آمده از منطقه سفیدآب کاشان، قدمت این محدوده به حدود 15 هزار سال پیش بر می گردد.

 دکتر محسن جاوری، با اشاره به اینکه سیلک کاشان یکی از کهن ترین سکونت گاه های فلات مرکزی به حساب می آید اظهار داشت: در سال های 88-87 بر اثر دو فصل بازنگری دیگری که بر روی تپه سیلک انجام شد یافته های جدیدی در این منطقه بدست آمد که به لحاظ باستانشناختی تمرکز بر ادامه مطالعات روی سیلک را دو چندان نمود.

 وی خاطر نشان کرد: بر طبق یافته های حاصل از بررسی منطقه جنوبی کاشان درمحدوده سفید آب که توسط آقای دکتر فریدون بیگلری باستان شناس و محقق دوره پارینه سنگی انجام گرفته آثار قابل توجهی از ابزارهای سنگی مربوط به دوره فرا پارینه سنگی با حدود 15 هزار سال قدمت به دست آمد که در زمینه ی تاریخ حضور انسان در منطقه کاشان مبحث جدیدی را مطرح نمود.

 به گفته وی، در منطقه عمومی کاشان تا به حال بر اساس یافته های موجود که شامل تعدادی ابزار سنگی از منطقه سفیدآب و نیز یک ابزار سنگی از منطقه فین است ، نشان می دهد که تاریخ سکونت انسان در این محدوده به مراتب به زمان خیلی پیشتری نسبت به دوره سیلک می رسد.

 دکتر جاوری، با بیان اینکه این مبحث در مطالعات فلات مرکزی از اهمیت بسزایی برخوردار است افزود: با توجه به این نکته مهم با تمرکز بر روی انجام بررسی های باستانشناسی در این محدوده می توان به اطلاعات ارزشمندی در خصوص تاریخ استقرار انسان در فلات مرکزی و سیر تحولات مربوطه دست یافت بخصوص که ده ها محوطه و تپه باستانی وجود دارند که همچنان ناشناخته باقی مانده اند.

         

 

نظر شما :