مراسم تودیع معارفه معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه کاشان

۱۹ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۵ کد : ۳۰۲۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۶۶
مراسم تودیع معارفه معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه کاشان با حضور جمعی از اعضای هیات علمی و کارکنان این دانشگاه برگزار شد.
 

مراسم تودیع معارفه معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه کاشان با حضور جمعی از اعضای هیات علمی و کارکنان این دانشگاه برگزار شد.

سرپرست دانشگاه کاشان در این مراسم با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" افزود: در راستای تحقق شعار امسال، مدیریت جهادی و عزم ملی در تمامی حوزه های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی دانشگاه لازم است.

دکتر عباس زراعت، فرهنگ و اخلاق را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: اگر اخلاق پژوهشی و اخلاق آموزشی سرلوحه امور قرار گیرد و به عنوان مقوله اصلی مورد توجه باشد، پژوهش و آموزش هدفدار  می شود.

وی انجام امور پژوهشی متناسب با نیازهای جامعه را حایز اهمیت دانست و افزود: پژوهش هایی که در دانشگاه انجام می شود باید با کیفیت و نتیجه مثبت برای جامعه باشد.

سرپرست دانشگاه کاشان، مشارکت خیرین را در توسعه علمی دانشگاه ستودنی دانست و خاطر نشان کرد: بایستی سعی شود خیرین، در امور پژوهشی دانشگاه بیشتر مشارکت داشته باشند.

وی ارتباط با صنعت را لازمه توسعه اقتصادی ذکر کرد و افزود: طرح های کاربردی و شرکت های  دانش بنیان و تجاری سازی یافته های پژوهشی و ترغیب اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و واحدهای پژوهشی برای فعالیت های بیشتر در رفع نیاز جامعه لازم است.

دکتر زراعت با قدردانی از خدمات معاونت پیشین پژوهشی و فناوری دانشگاه از پروفسور نیازی معاونت جدید این دانشگاه که یکی از چهره های شاخص پژوهشی در کشور می باشد خواست تا با توجه به صلابت و توانائیهایی که دارند فعالیت در این حوزه را ادامه دهند.  

سرپرست دانشگاه کاشان همچنین با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، تحول در حوزه علوم انسانی را لازم دانست و خاطر نشان کرد: از آنجا که علوم انسانی یکی از ارکان انقلاب فرهنگی در جامعه است، رئیس جدید این دانشکده بایستی با ارائه طرح های جدید و تعامل و همکاری با دیگر حوزه ها، علوم انسانی را آنگونه که شان آن است متحول سازند.

معاون جدید پژوهشی و فناوری دانشگاه کاشان نیز در این نشست، جایگاه پژوهش را در کشور متعالی دانست و افزود: با توجه به نقش مهم و حیاتی تحقیق و پژوهش در توسعه همه جانبه جامعه، در ارائه طرح های پژوهشی باید منابع مالی تامین شود.

پروفسور محسن نیازی، تمرکز زدایی و روان بودن فرایندهای پژوهش را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: پژوهش باید سازمان دهی شده و فرهنگ پژوهش ترویج یابد.

وی خاطر نشان کرد: تاسیس شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و ارائه طرح های کاربردی و ارتباط با صنعت و برگزاری نمایشگاههای پژوهشی و همایش های ملی و بین المللی در راستای ترویج فرهنگ پژوهش لازم است.

پروفسور نیازی، بازاریابی پژوهش را از دیگر موارد در راستای ترویج فرهنگ پژوهش ذکر کرد و افزود: بایستی سعی شود تا با ارتباط با وزارت علوم، دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان دستاوردها و پتانسیل های پژوهشی معرفی شود و طرح های پژوهشی در راستای رفع نیازهای جامعه ارائه شود.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه کاشان، یکی از چالش های اساسی در کشور را نبود ارتباط دانشگاه با صنعت بیان کرد و اظهار داشت: اگر ارتباط دانشگاه با صنعت شکل نگیرید تحقیق در دانشگاه و جامعه با مشکل مواجه خواهد شد.

در این نشست دکتر مجید منعم زاده معاون قبلی پژوهشی و فناوری دانشگاه نیز گزارشی از فعالیت های هفت ساله خود در این حوزه ارائه کرد و افزود: طبق اعلام آمار وزارت علوم، دانشگاه کاشان جزء پنج دانشگاه برتر به لحاظ شاخص های پژوهشی محسوب می شود.

وی اظهار داشت: شاخص پژوهانه اعضای هیات علمی این دانشگاه نیز از 60 درصد به 80 درصد ارتقاء یافته است.

وی به رشد سرانه مقالات علمی پژوهشی این دانشگاه اشاره کرد و افزود: سرانه مقالات اعضای هیات علمی این دانشگاه از شش دهم به دو مقاله رسیده است.

دکتر منعم زاده خاطر نشان کرد: میزان حجم قراردادهای طرح های بیرونی این دانشگاه از 50 میلیون تومان به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است.

 مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان نیز در این مراسم نماز اول وقت احترام به والدین و جهاد در راه خدا را از اصول و اولویت های مهم مدیران و کارکنان در موفقیت در امور دانست و گفت: وظیفه دانشگاهیان است تا این اولویت ها را برای پیشبرد امور در دانشگاه و سطح جامعه ارتقاء دهند.

 حجت الاسلام عباس خادمیان، با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی افزود: مدیریت جهادی لازمه ارتقاء فرهنگ و توسعه اقتصادی است.

وی نشر و ترویج علم را پایه و اساس، فرهنگ و اقتصاد در جامعه  دانست و اظهار داشت: بایستی علم در راستای خدمت به مردم و رفع نیازهای جامعه بکار گرفته شود و پژوهش در خدمت فرهنگ قرار گیرد.

در این مراسم از فعالیت های هفت ساله دکتر مجید منعم زاده معاون پژوهشی و فناوری پیشین دانشگاه کاشان تقدیر و طی حکمی از سوی سرپرست دانشگاه کاشان پروفسور محسن نیازی به عنوان معاون جدید این حوزه معرفی شد.

 

 

 

( ۱ )

نظر شما :