خیرین در دانشگاه کاشان ۴۵ هزار متربع معادل حدود یک همت فضای آموزشی ساخته اند
رئیس دانشگاه کاشان گفت: خیرین دانشگاه کاشان به عنوان پیشروترین دانشگاه، در ساخت تاکنون ۴۵ هزار متر مربع معادل حدود یک همت امروزی فضای آموزشی، پژوهشی و رفاهی شامل دانشکده آزمایشگاه و کتابخانه بورسیه تحصیلی دانشجویان نقش داشته اند.
دکتر سلطانی در جمع خبرنگاران به برگزاری جشنواره نیم قرن فعالیت دانشگاه کاشان از ۸ تا ۱۲ آذرماه در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: در هفته آینده برنامههای متنوعی در دانشگاه برگزار میشود که شامل جشنوارهها، نشستها و مراسمهای مختلف است.
وی برگزاری نشست شورای اداری با حضور استاندار و مسئولان شهری در دانشگاه ، نشست با صاحبان صنایع، بازنشستگان، اساتید، کارمندان و دانش آموزان و دانشجویان را از جمله برنامه های این هفته عنوان کرد و افزود: در مجموع، این برنامهها نشاندهنده جشن و یادبود پنجاه سال فعالیت دانشگاه، که در قالب مراسمهای مختلف فرهنگی، علمی و اجتماعی برگزار میشود.
دکتر سطانی با بیان اینکه دانشگاه کاشان در این مدت به فعالیتهای خیرخواهانه و توسعهای خود پرداخته است، افزود: ساخت یک خوابگاه ۳۵۰ متر مربعی با سرمایهای بیش از ۷۰ میلیارد تومان توسط یکی از خیرین در این هفته اجرایی می شود و ساخت یک خوابگاه متاهلین دیگر نیز توسط خیرین دیگر در حال آغاز است که میتواند حدود ۴۰ دانشجوی متأهل را اسکان دهد.
دکتر سلطانی با بیان اینکه از نظر شاخصهای علمی، بر اساس شاخص h-index که معیار اندازهگیری فعالیتهای پژوهشی است،دانشگاه کاشان در رتبه جهانی قرار دارد خاطر نشان کرد: این دانشگاه با شاخص ۱۶۴ در بین ۲۰ تا ۳۰ درصد برتر دانشگاههای جهان قرار دارد. این شاخص نشان میدهد که دانشگاه کاشان در سطح جهانی جایگاه قابل توجهی دارد.
وی خاطرنشان کرد: این شاخص نشاندهنده کیفیت و تاثیرگذاری پژوهشهای انجام شده در این دانشگاه است.
دکتر سلطانی با بیان اینکه آموزش پژوهش از ماموریتهای اصلی دانشگاه است افزود: علاوه بر ماموریتهای قبلی اکنون دو ماموریت جدید اضافه شده است: یکی ترویج کارآفرینی و دیگری پرورش انسانهای فرهیخته هدف این است که فارغالتحصیلان دانشگاه پس از فارغالتحصیلی، نه تنها در بخشهای دولتی و خصوصی مسئولیت بپذیرند، بلکه از نظر فرهنگی و اخلاقی نیز فرهیخته شوند.
وی با بیان اینکه در ایران، کارآفرینی در دانشگاهها شکل نگرفته است، افزود: مفهوم عمده آن در معنای ارزشآفرینی و کاربردی کردن دانش است، نه صرفاً ایجاد شغل. هدف این است که دانش تخصصی به فناوریهای جدید تبدیل شود و در جامعه کاربرد پیدا کند. این فرآیند نیازمند روشی است که دانشگاهها بتوانند دانش را به صورت عملی وارد بازار و فناوریهای نوین کنند.
وی افزود: این بدین معناست که دانشآموخته باید توانایی و فرهنگ لازم برای خدمت به کشور و جامعه را داشته باشد، نه اینکه صرفاً درگیر مسائل مالی و اقتصادی باشد. بنابراین، دانشگاه باید امکانات و بسترهای لازم را فراهم کند تا این فرهیختگی در دانشآموختگان شکل گیرد.
رئیس دانشگاه کاشان همچنین بر اهمیت ارتباط اساتید با دانشجویان و نقش فعالیتهای فرهنگی تأکید میکند. وی افزود: باید امکانات و منابع دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار گیرد تا احساس تعلق و علاقهمندی آنها به کشور و دانشگاه تقویت شود.
رئیس دانشگاه کاشان در بخش دیگر از سخناش بین المللی سازی دانشگاه اشاره کرد و افزود: در حوزه بینالمللی، دانشگاه کاشان موفق شده است تعداد قابل توجهی دانشجوی خارجی، به ویژه ۲۵۰۰ دانشجوی عراقی و برخی دانشجویان افغانستان و یمن، جذب کند که این دانشجویان نقش سفیران فرهنگی ایران در کشورهای خود را بر عهده دارند و در کنار دانشجویان ایرانی تحصیل میکنند.
وی خاطر نشان کرد: در همین راستا، تفاهمنامههایی با چهار دانشگاه عراقی امضا شده است که تبادل دانشجو و استاد، همکاریهای پژوهشی، مشارکت در مقالات، پایاننامهها و آموزش زبان فارسی در دانشگاههای عراق را شامل میشود. این تفاهمنامهها هدف دارند تا فعالیتهای دانشگاه کاشان در کشورهای دیگر گسترش یابد و نقش فعالتری در سطح منطقه ایفا کند.
رئیس دانشگاه کاشان در بخشی دیگر به وضعیت و چالشهای دانشگاه و نقش آن در توسعه منطقهای و ملی اشاره و بر اهمیت ارتباط دانشگاه با نیازهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و منطقهای تأکید کرد و افزود: دانشگاه باید پاسخگوی این نیازها باشد، نه اینکه تنها به آموزش و فارغالتحصیل کردن دانشجو محدود شود.
وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۳۵ هزار فارغالتحصیل از دانشگاه خارج شدهاند که بیشتر آنها در سراسر کشور در حوزههای مختلف فعالیت میکنند خاطر نشان کرد: این نشاندهنده نقش مهم دانشگاه در اشتغال و توسعه است.
وی بر اهمیت نقش دانشگاه در حل مسائل شهری و منطقهای تأکید کرد کرد و افزود: د همانطور که در کشورهای توسعهیافته دانشگاهها نقش فعال در توسعه شهرها دارند. دانشگاه باید در بین آحاد جامعه اثرگذار باشد و بتواند مشکلات و نیازهای مردم را برطرف کند.
رپیس دانشگاه کاشان در ادامه، به فعالیتهای فناوری و هوش مصنوعی در دانشگاه اشاره کرد و افزود: دانشگاه در حال توسعه نرمافزارهای جدید و همکاری با پارکهای فناوری و شرکتهای دانشبنیان است.
وی به استقرار و فعالیت ۳۷ شرکت در پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان اشاره کرد و گفت: در آینده، قرار است شرکتهای فناور و دانشبنیان از فارغالتحصیلان و اساتید دانشگاه کاشان شکل گیرد و این فعالیتها به صورت مستمر ادامه یابد.
وی خاطر نشان کرد: امروز تبدیل کاشان به یک شهر پیشرفته و توسعه یافته، مستلزم تهیه زیرساخت های شرکتهای دانش بنیان و استفاده از دستاوردهای دانشگاه کاشان است.
دکتر سلطانی افزود: دانشگاه کاشان با تمرکز بر توسعه زیرساختها، پژوهشهای برتر، فعالیتهای کارآفرینی و بینالمللی، در حال حرکت به سمت آیندهای روشن و پر رونق است و در مسیر تبدیل شدن به یک دانشگاه کارآفرین است؛ هدفی که به جای شعار، در قالب فعالیتهای عملی و واقعی در حال پیگیری است.
رئیس دانشگاه کاشان با بیان این که در دوره جدید، سه شاخص مهم مورد تأکید قرار گرفته است خاطر نشان کرد: اول، فضای نقادی و آزادی علمی در دانشگاه، که در آن اساتید و دانشجویان میتوانند آزادانه درباره موضوعات مختلف بحث و گفتگو کنند؛ دوم، تصمیمگیریهای جمعی در دانشگاهها به جای تصمیمگیریهای فردی یا گروههای خاص؛ و سوم، ایجاد آرامش ذهنی و روحیه آرام در محیطهای آموزشی و پژوهشی، تا هم دانشجویان و هم اساتید بتوانند در فضایی آرام به فعالیتهای علمی و آموزشی بپردازند.
وی افزود: در مجموع، هدف از این تحولات، ارتقاء سطح علمی، فرهنگی و عملی دانشگاهها است تا بتوانند نقش موثرتری در توسعه جامعه و فناوریهای نوین ایفا کنند.
وی با بیان اینکه دانشگاه کاشان با ایجاد معاونت نوآوری و اقتصاد تنها دانشگاه در کشور است که کارآفرینی را به عنوان یکی از ماموریت های اصلی خود قرار داده است. هدف این است که استادان دانشگاه علاوه بر فعالیتهای پژوهشی، به سمت فعالیتهای کارآفرینی نیز سوق داده شوند.
رئیس دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: این فرآیند نیازمند زمان است، زیرا استادان باید با مفهوم کارآفرینی آشنا شده، آن را یاد بگیرند و بتوانند دانش تخصصی خود را به صورت کاربردی درآورند و به تجاریسازی آن فکر کنند.
دکتر سلطانی افزود: در مدت یک سال، تلاش شده است تا افکار عمومی اساتید به سمتی برود که وظیفه خود بدانند که تخصصشان را در جهت کاربردی کردن و ایجاد شرکتهای مرتبط با حوزه تخصصیشان به کار گیرند. این شرکتها میتوانند نقش مهمی در توسعه فناوری و در نتیجه توسعه اقتصادی کشور ایفا کنند.
وی خاطرنشان کرد: برای تحقق این هدف، نیاز است که استادان از فعالیتهای سنتی خود رها نشده و در شرکتهای ایجاد شده فعالیت کنند. توسعه فناوری و اقتصادی تنها از طریق این مسیر امکانپذیر است و این روند آسان نیست، اما با حمایتهای صورت گرفته، به ویژه در کشور ما، این مسیر در حال پیادهسازی است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر، وزارت علوم به عنوان نهاد حامی، این دانشگاه را به عنوان پایلوت در کشور انتخاب کرده است، افزود: این دانشگاه دارای معاونت نوآوری و اقتصاد است که ماموریت آن ترویج و توسعه فعالیتهای کارآفرینی و نوآوری است. این معاونت، برخلاف معاونتهای آموزشی و پژوهشی، توسط نیروهای داخلی دانشگاه مدیریت میشود و این امر باعث شده است که مدیریت این فرآیند به صورت داخلی و مؤثر انجام شود.
وی اظهار امیدواری کرد که این مدل در سایر دانشگاههای کشور نیز پیادهسازی شود و نقش مهمی در توسعه فناوری و اقتصاد کشور ایفا کند.
نظر شما :