پیشکسوت فرش ایران: فرش کاشان سرشار از مباحث زیبایی شناسی است

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۱:۰۴ کد : ۲۴۵۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۴۱
محقق و پیشکسوت فرش ایران گفت: فرش کاشان بنا به سابقه هنری و مهارت های ملموس و ناملموس غنی و سرشار از زیبایی و مباحث زیبایی شناسی است.
 

محقق و پیشکسوت فرش ایران گفت: فرش کاشان بنا به سابقه هنری و مهارت های ملموس و ناملموس غنی و سرشار از زیبایی و مباحث زیبایی شناسی است.

استاد محسن محسنی، از تلاشگران ثبت جهانی پرونده فرش کاشان دردانشگاه کاشان افزود: دلیل به ثبت رسیدن فرش کاشان در فهرست یونسکو این است که کاشان صاحب فن، صنعت و صاحب هنر فرش ایران است.

وی، با بیان اینکه در میان شهرهای ایران هنر فرش کاشان از همه پیشکسوت تراست اظهار داشت: قدمت و پیشینه کاشان در فرش بافی و سبک فارسی بافی آن با خصوصیاتی که به نام میراث ناملموس شناخته می شود بسیار مشهور است.


 

استاد محسنی با اشاره به اینکه، کاشان میراث دار این هنر و اندیشه است خاطر نشان کرد: تنها هنر فرش دستبافت کاشان است که تاکنون هیچگونه دخل و تصرفی در آن پیش نیامده و به صورت بکر باقی مانده است.

این  پژوهشگر با بیان اینکه زبان فرش تصویری است یادآورشد: کاشان، در میان هنرهای دستی و بخصوص فرش دستباف جایگاه ویژه و منحصر به فردی دارد و جلوه گاه اندیشه های لطیف انسانی است.

استاد محسنی خاطر نشان کرد: آوازه قالی کاشان به بافندگان توانا و خوش ذوق آن ارتباط دارد که نسل به نسل هنر خود را منتقل کرده اند و کاشان می تواند فرش های اصیل تر و بهتر و زیباتر تولید کند که در ظاهر زیبایی فرش تبریز ولی استحکام و مقاومت فرش کاشان را داشته باشد.

وی به قدمت و اصیل بودن تهیه مواد اولیه فرش دستبافت کاشان اشاره کرد و افزود: کاشان تنها شهری است که از رنگ های گیاهی بومی، سنتی و طبیعی در رنگرزی فرش استفاده می کنند.  

به گفته وی، رنگرزی از جمله صنایع دستی مرتبط با قالیبافی کاشان است که قدمت آن با صنایع نساجی یکسان بوده است.

محقق و پیشکسوت فرش حفظ و احیاء فرش دستباف کاشان را وظیفه همگان دانست و افزود: بایستی تلاش شود که از این میراث گرانبها که در انزوای خانه ها در شرف انهدام است محافظت و احیا شود.

در پایان از طرف برخی از سازمانها و ادارات شهرستان و دانشگاه کاشان از تلاش های محسن محسنی برای ثبت مهارت های سنتی بافت فرش کاشان در یونسکو تقدیر شد.

 

نظر شما :